Kinesiske Xiaomi vil nu bygge andet end smatphones. Og det er tilsyneladende noget, kunderne skal bede om. Forventingerne til den nye elbil SU7 er allerede overgรฅet.
Det er nok ikke, fordi at Xiaomi har overtalt verdens nok mest kontroversille bildesigneren til at vรฆre en del af udviklingen.
Men noget mรฅ kineserne have gjort rigtigt. I hvert fald hรฆvder Xiaomi selv, at de allerede har mere end 70.000 bestillinger liggende pรฅ den nye elbil SU7.
Det skriver CNBC.
Antallet af forudbestillinger kommer i den grad bag pรฅ direktรธr Lei Jun. For de 70.000 biler svarer til, hvad Xiaomi havde hรฅbet/forventet at kunne sรฆlge pรฅ et รฅr.
LรS OGSร : Formel 1-holdet Haas mister en kรธrer
Derfor er mรฅlet ogsรฅ sat op. Hvis det nye kinesiske mรฆrke sรฆlger mindre end 100.000 biler i lรธbet af i รฅr.
De fรธrste eksemplarer af SU7 blev udbudt til salg i slutningen af marts. Dem vil Xiaomi have, hvad der svarer 200.000 kroner for. Eller godt 30.000 mindre end Tesla Model 3.
Og selvom det kan lyde, som om at den kinesiske smartphone-fabrikant har fart pรฅ, er det ikke uden omkostninger.
Bilen er nemlig prissat aggressivt pรฅ hjemmemarkedet i Kina, at analytikere mener, hver SU7 giver et tab pรฅ lige under 10.000 dollar. Det svarer til 69.200 kroner med den dagsaktuelle vekselkurs.
Xiaomis umiddelbare succes er noget andre bilmรฆrker kun kan drรธmme om. I Sverige trues Fisker Inc. eksempelvis af en tvangsoplรธsning, og mรฆrket kan helt bukke under indenfor 30 dage. Lรฆs mere om det her.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ skriv til os: bj@boosted.dk