Det blev udråbt som en revolution inden for bilindustrien. Men nu har Tesla tilsyneladende mistet troen på gigacasting, som de ellers pionerede med.
Tesla havde store planer.
Faktisk så store planer, at konkurrenterne blev bange og købte det amerikanske bilmærkes samarbejdspartnere for næsen af Tesla.
Men nu har Tesla angiveligt mistet troen på, at der er noget at komme efter ved at fremstille biler i den såkaldte gigacastning.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
LÆS OGSÅ: EU-forbud vil ramme alle biler der nogensinde er bygget
Med gigacasting skal det ellers være muligt at støbe hele biler – eller størstedelen af dem – i én og samme arbejdsgang. Men nu har Tesla tilsyneladende skrinlagt projektet.
Gigacasting er dog ikke mere død i Teslas verden, end at bilmærket fortsætter med teknikken i mindre skala. Det betyder eksempelvis, at Model Y fortsat får støbt hele underrammer på den måde.
Men når Tesla ruller de større planer tilbage skyldes det ifølge to kilder, som Reuters har talt med, at man ikke tør løbe risikoen, der er forbundet med udrulningen af gigacasting i større skala.
Hertil er metoden ganske enkelt for uafprøvet og for usikker til, at Tesla vil sætte samlebåndenes hastighed på spil i tilfælde af fejl.
Teslas gigacasting er da heller ikke fejlfri. Ha
Mange Model Y-ejere har allerede klaget over biler, der slår gigantiske revner. Læs mere om det her.
Teslas fremstillingsmetoder er dog ikke det eneste, der forsvinder. Det samme gør en gearkasse som tyske ZF byggede til BMW helt tilbage i 1991.
Toyota er de sidste, som har gearkassen på programmet. Og selv det er slut lige om lidt, når den nuværende 4Runner kører af samlebåndet. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!