Skulle elbilerne vise sig at floppe, eller bliver der andre grunde behov for det, kan elbiler udstyres med forbrændingsmotor, siger Stellantis-koncernen.
Hos verdens fjerdestørste bilkoncern er man ikke mere sikker på elbiler, end man er klar til at skifte mening med det samme.
Af samme grund siger Stellantis-ledelsen nu, at kommende elbiler også vil kunne udstyres med forbrændingsmotor, hvis der skulle blive behov for det.
Det skriver WardsAuto.
Mediet citerer Stellantis’ øverste finansdirektør Natalie Knight, der siger, at Stellantis vil bygge ‘fleksible’ platforme til elbiler.
På den måde udelukker Stellantis-mærkerne ikke sig selv fra at lægge forbrændingsmotorer tilbage i ellers dedikerede elbiler.
LÆS OGSÅ: Skoda trodser forbud – vil bygge benzinbiler efter 2035
Et eksempel på den fleksibilitet, Natalie Knight taler om, finder vi hos Opel. I Rüsselsheim er den nye udgave af SUV’en Grandland ikke mere elektrisk, end at den også fås som hybridbil.
Med andre ord vil Stellantis bygge udgaver af elbiler konverteret til forbrændingsmotorer, hvis behovet er der. Finansdirektøren er i hvert fald ikke bleg for det.
– Jeg vil ikke ignorere det faktum, at vi ønsker at forblive tæt på forbrugeren. Og hvis vi ser, at der er andre muligheder med de modeller, vi først lancerer som elbiler, vil vi se på det, siger Natalie Knight.
Udmeldingen ligger i tråd med den Stellantis’ administrerende direktør Carlos Tavares tidligere er kommet med. Nemlig at koncernen er klar til at skifte mening om elbiler, hvis det politiske klima og befolkningens holdning ændrer sig. Læs mere om det her.
Stellantis er da heller ikke den eneste bilkoncern, der forholder sig ambivalent til elbiler. Hos Toyota tror man eksempelvis ikke på, at elbiler får ‘mere end 30 procent af det globale bilmarked’. Og hos BMW nægter man – modsat mange af de tyske konkurrenter – at sætte en slutdato på forbrændingsmotoren.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!