Bilerne i Porsche Supercup kører nu kun på syntetisk benzin. Det anslås, at hvert hold skal bruge 50.000 liter ‘e-fuel’ i løbet af sæsonen.
Porsche Supercup er gået over til syntetisk benzin. Brændstoffet, der kommer fra Porsches brændstoffabrik i Chile, skal bruges i de i alt 32 biler i serien.
Porsche siger selv, at brændstoffet næsten er CO2-neutralt, og at hvert hold formentlig vil bruge 50.000 liter af det syntetiske benzin i løbet af 2024.
Det oplyser tyskerne fra Zuffenhausen i en pressemeddelse.
Supercup’en – og dermed de hurtige 911-racere – kører også i år som en supportklasse i forbindelse med 8 europæiske Formel 1-løb.
LÆS OGSÅ: Overgangen til elbiler kan være skadelig, siger EU
Det første løb skal køres i forbindelse med Emilia-Romagna grandprixet den 19. maj, før 911’erne og Formel 1-bilerne kører hver til sit efter Italiens grandprix i september.
Det er første gang, Supercup-bilerne kører på helt syntetisk benzin. Men e-fuel er ikke noget nyt i 911’erne. Faktisk har bilerne lige siden 2021 uden problemer kørt på delvist syntetisk benzin.
Et fuldstændigt syntetisk brændstof er der da heller ikke tale om. I hvert fald vil Porsche i første omgang kun stå ved, at benzin ‘næsten’ er CO2-neutral.
Når det så er sagt, fortsætter Porsche med at udvikle og investere i det syntetiske brændstof. Der skal foruden fabrikken i Chile produceres e-fuel i USA, Australien og Uruguay.
Til at begynde med vil Porsche kun bruge det kunstigt skabte benzin i racerbiler. Men der er intet i vejen for at hælde det på gadebiler.
Hos konkurrenterne fra Stellantis vil man allerede nu stå inde for, at 28 millioner af de biler, koncernen har produceret gennem tiden, problemfrit kører på benzinen. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!