Et svensk forskningsprojekt slår fast, at det ikke er forbundet med større risiko at tage elbiler med på en færgeoverfart. I hvert fald ikke i forhold til fossilbiler.
Det sker en 2 til 3 gange om året, at der går ild i skibe som har biler med om bord. En stor del af disse brande opstår først og fremmeste i elektroniske komponenter.
Men det betyder ikke, at der er en større risiko forbundet med at have elbiler ombord på eksempelvis færger.
Det konkluderer det svenske forskningsprojekt LASH FIRE.
Her er man sammen med myndigheder og brancheaktører er man kommet frem til, at brandfaren i elbiler på skibe ikke er større end i biler med diesel/benzin i tankene.
LÆS OGSÅ: EU-regel stopper overvågning i politibiler til 2 mia. kroner
Selvom elbiler altså ikke udgør en større brandfare end biler, der tages med ombord på diverse skibe, er en brand i en elbil ofte meget svær at slukke.
På den anden side mener forsker Magnus Arvidson, der har været med i projektet, at færgers sprinkleranlæg allerede håndtere brændende elbiler på samme niveau, som man tager sig en brand i en diesel/benzinbil.
Herhjemme viser rapporter fra Beredskabsstyrelsen da også, at brande i elbiler er sjældnere end dem i fossilbiler. Læs mere om det her.
Selvom elbiler altså ikke udgør en større risiko er hele to bilmærker blevet sagsøgt, fordi et forsikringselskab mener, at flammer i lithium ion-batteri i netop elbiler fik 4.000 biler ombord på fragtskibet Felicity Ace til at synke i Atlanterhavet i 2022. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!