Der er ikke råstoffer nok til, at bilindustrien kun kan bygge elbiler, lyder advarslen fra Gill Pratt, der er chef for Toyotas forskningsafdeling.
Der er ikke råstoffer nok i denne verden.
I hvert fald er der slet ikke nok til, at verden kan forlade sig på, at bilindustrien kun bygger elbiler i fremtiden.
Så klar er udmeldingen fra Gill Pratt, der er den øverstansvarlige for Toyotas forskningsafdeling. Advarslen faldt i forbindelse med et møde for verdens syv største økonomier – de såkaldte G7-lande – i Japan i maj 2023.
– Materialer til batterier og vedvarende opladningsinfrastruktur vil i sidste ende være tilgængelige i stort omfang.
LÆS OGSÅ: 6 ud af 10: Ok at elbiler ikke kan køre over 500 kilometer
– Men det vil tage årtier at skalere op for mineralerne (til batterierne, red.) og infrastrukturen, siger Gill Pratt til Bloomberg.
I øvrigt mener forskningschefen, i lighed med sin arbejdsgiver, at overgangen – hvis den kommer – til elbiler vil tage lang tid. Også længere tid end mange måske tror.
Af samme grund mener Toyota, at det giver langt bedre mening at satse på flere teknologier frem for ensidigt kun at fokusere på elbilerne.
Omvendt har Toyota heller ikke haft meget held med deres bud på elbiler. Hverken når det kommer til den, der kører på brint, eller BZ4X, der skal kobles til en stikkontakt.
Brintbilen Mirai får hug, fordi tankmulighederne forsvinder hurtigere og hurtigere. Herhjemme lukkede de sidste brintstationer sidste år. Og i USA sagsøger vrede Mirai-ejere nu Toyota. Læs mere om det her.
BZ4X har omvendt fået en hård medfart i pressen for generelt ikke at være nogen særligt god bil. Særligt batteriet har Toyota fået gevaldige hug for. Og nu prøver den danske importør at tømme ud i lagerne ved at tilbyde finansiering til 0 procent i rente og installation af en ladestander.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!