Kinamærkerne kommer. Faktisk er de her allerede. Men bilisterne gider dem bare ikke, viser de seneste opgørelser.
Herhjemme har kinamærkerne svært ved at lokke bilisterne til. Det ses på salgstallene, hvor kun et par bilmærker fra det kommunistiske diktatur sælger biler i et nævneværdigt antal.
Eksempelvis går det okay for Volvo, der med 2.213 nye biler på danske plader lige kan klemme sig med i top 10.
Billedet er dog ikke meget anderledes i vores nabolande. I Tyskland kan medierne – blandt andre Handelsblatt – fortælle om helt nye elbiler, der bare står og samler støv i landets havne.
Som eksempel nævner mediet BYD, der har oplevet, at deres salg til tyskerne på det nærmeste er gået i stå.
LÆS OGSÅ: Strøm til elbilen er dyrere end benzin, siger tyskerne
Tal fra det tyske motorregister viser, at BYD har solgt bare 160 biler i landet i marts måned. Efter tyskernes regering trak statsstøtten til elbiler, er bilerne også blevet betragteligt dyrere. Også når man sammenligner med biler med forbrændingsmotor.
Ifølge kilder, som Handelsblatt har talt med, er der intet, der tyder på, at BYD foreløbig får fjernet bilerne fra havne som Bremerhaven. Mediet påpeger dog også, at andre kinamærkers biler hober sig op de samme steder.
Og fordi bilerne er udsat for alt slags vind og vejr, kan det i sidste ende betyde, at de bl.a. bliver angrebet af skimmelsvamp. Det vil altså kræve en større klargøring at få bilerne ud på vejene i første omgang.
En opgørelse fra Bilbasen viste sidste år, at en håndfuld af de kinamærker, som er mest kendt herhjemme, endnu ikke har solgt 10.000 biler til danskerne. Heller ikke når salgstallene lægges sammen.
Et mærke som Nio, der ellers slog sig op på batteriskifte-teknologi, har også måttet erkende, at konkurrencen er hård i Danmark. Efter bare 2 salg i år er chefen fyret, og mærket er gået i dvale. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!