Der findes flere BMW-bud på en pickup. Men det er aldrig noget mærke, der vil begå samme fejl som Mercedes og bygge en pickup.
Mercedes troede for en kort bemærkning, at de skulle bygge en pickup. På Nissan Navara-teknik fik tyskerne derfor skabt X-Klassen.
Bilen viste sig dog at være en salgsmæssig katastrofe og blev efter bare 2 år på markedet pillet ud af modelprogrammet igen.
Nu afviser BMW at begå samme fejl. For mens mærket fra Bayern ikke vil udelukke en endnu mere hardcore SUV, får en pickup aldrig grønt lys på chefetagen.
Det fortæller BMW’s vicedirektør for brand management Bernd Körber i et interview med nichemediet BMW Blog.
LÆS OGSÅ: Svensk by vil forbyde alle veteranbiler uden katalysator
– Jeg mener, at en pickup ikke er noget, dette mærke skal røre ved. Men i princippet vil jeg sige, at et mærke som BMW skal differentiere sig ved at lave drømmebiler.
– For at bringe essensen af BMW frem har vi brug for nichemodeller, lyder det fra Bernd Körber.
Men en pickup er altså ikke blandt disse nichemodeller. Det selvom BMW faktisk har forsøgt sig med slagsen. Vi ved eksempelvis, at BMW i 80’erne skar det bagerste af en E30 Serie og brugte den som transport rundt på fabrikken i München.
Mange år senere – helt bestemt i 2019 – byggede BMW endnu en pickup. Denne gang på basis af en X7. Heller ikke den model nåede dog længere end til prototype-stadiet. Læs mere om det her.
Til gengæld anerkender Bernd Körber, at der kan være en idé i at bevæge sig ind på markeder som hidtil har været domineret af Land Rover Defender og Toyota Land Cruiser. Her er der nemlig et langt større interesse blandt bilisterne, mener Körber.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her