Forskellen på bilafgifterne er så ekstrem, at den skyder helt ved siden af, mener Paul Vestergaard. Han vil i stedet indføre en kilometerbaseret afgift.
“Systemet honorerer dem, der kører el- eller hybridbil i en grad, så det er helt ved siden af, hvad der er rimeligt.
Jeg har altid kørt og vedligeholdt mine biler så de er mellem 15 og 20 år i mit eje. I øjeblikket en Audi A6 3.0 TDI Quattro, som nu er 19 år gammel.
Den bil går cirka. 11 på literen og koster næsten 14.000 kroner i årlig afgift. Beløbet stiger til 18.000 kroner i 2026, når de sidste afgiftstigninger er pålagt. Vi kører cirka 7.000 km. Årligt.
En monster BMW eller Mercedes-Benz med hybrid/benzin-motor koster 300 kr. i halvårlig afgift- Den kører måske 50 kilometer på strøm og går så ellers 12 til 14 kilometer på literen.
LÆS OGSÅ: Nu begynder vildt forsøg: 2.500 danske bilister skal betale ny afgift
Hybridbilen kører måske 40.000 til 50.000 km årligt og udleder derved meget mere end mine 7.000 km. Jeg vedligeholder mine biler og sparer dermed CO2 i produktionen af ny bil.
Hvorfor har politikerne set bort fra roadpricing? Det ville få alle til at tænke sig om inden de kører en tur. Hertil kommer alle de autocampere, der er efterhånden er hvermands eje.
Hvis der indføres roadpricing vil trafiktætheden mindskes og CO2 udledning til udbygning af vejene spares. Samtidig skal der indføres vejafgifter på udenlandske biler i Danmark.”
Paul Vestergaard, Vejle.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Vil du være med?
Har du noget på hjerte om dansk bilkultur, lovstof, trafik eller bare generelt har en holdning til noget med fire hjul, og som kan være interessant for andre? Så send et debatindlæg til Boosted-redaktionen på boosted@boosted.dk. Eneste krav er, at teksten skal fylde mellem 200 og 500 ord, og at du skriver i eget navn.