BMW vil – modsat mange af konkurrenterne – ikke sætte en dato på udfasningen af forbrændingsmotoren.
Selvom det er slut med motorproduktion i Tyskland – i hvert fald for BMW’s vedkommende – er det ikke slut med forbrændingsmotoren.
Heller ikke for BMW. Faktisk satser tyskerne nu yderligere på både diesel- og benzinmotoren. Og tilmed nogle helt nye af slagsen.
Det skriver tyske Handelsblatt.
Både benzin- og dieselmotorerne får forskellig størrelse – også når det kommer til antallet af cylindre – for at kunne passe ned i nye biler på flere platforme på én gang.
LÆS OGSÅ: 6 ud af 10: Ok at elbiler ikke kan køre over 500 kilometer
BMW siger, at der fremover vil være både fire, seks, og otte cylindre på menuen. Eller rettere sagt i modelprogrammet. BMW-fans skal dog regne med, at mærket sætter strøm til de forskellige motorer.
Eksempelvis ved vi allerede nu, at den kommende BMW M5, der efter flere års fravær vender tilbage i stationcar-format (eller touring, som tyskerne siger, red.), får en hybriddrevet V8-motor.
Formentlig lignende den, der allerede ligger i SUV’en XM. Og ja, BMW har måttet spørge Citroën om lov til at bruge navnet. Læs mere om det her.
Men det – altså motorvalget – er ikke nødvendigvis noget skidt. For det betyder bare, at M5’eren får mange flere muskler, end sådan én har haft før.
Den kommende M5 kører stadig rundt under camouflage, men når mærket fra Bayern river det af foran verdenspressen, ventes det at afsløre en bil med mindst 748 hestekræfter. Det er i hvert fald, hvad XM’eren har at byde på.
I lighed med BMW er Toyota heller ikke meget for at slippe forbrændingsmotoren. Faktisk tror Gill Pratt, der er chef for japanerne udviklingsafdeling, slet ikke, at der er råstoffer nok til udelukkende at bygge elbiler. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!