Det går muligvis hurtigt. Alligevel mener analytikere, at Xiaomi sætter op mod 10.000 dollar til på hver eneste bil.
Det er efterhånden tre år siden, den kinesiske smartphone-producent Xiaomi fortalte, at man vil gå ind i bilindustrien.
Og nu er det sket. Blandt andet med hjælp fra den muligvis mest kritiserede bildesigner nogensinde. Læs mere om det her.
Noget andet er, at det går hurtigt på samlebåndet. For Xiaomi hævder, at de kan spytte en ny udgave af deres første model, SU7, af samlebåndet med bare 76 sekunders mellemrum.
Noget tyder da også allerede nu på, at det går alt for hurtigt. For selvom Xiaomi har bestillinger liggende fra mere end 70.000 kunder, er kritikken allerede nu begyndt at hagle ned over SU7.
LÆS OGSÅ: Dommer tager kørekortet fra dansk kendis permanent
De biler, som fabrikken selv tester, skøjter rundt i den kinesiske trafik. Og det er allerede blevet til flere ulykker. Ulykker som andre har optaget og videredelt på bl.a. YouTube.
Blandt andet skulle det være helt gal med Xiaomis traction control. Ligesom luftundervognen lever sit helt eget liv.
Andre steder har SU7’eren trukket overskrifter på grund af flere sammenstød. Det kan dog også skyldes en fejl 40. Altså skyldes personen bag rattet.
Xiaomi skal da heller ikke regne med, at den nye bil er nogen guldrandet forretning. Analytikere vurderer, at en aggressiv prissætning betyder, at kineserne taber op mod 10.000 dollar svarende til 69.400 kroner, hver gang en ny SU7 er bygget færdig. Altså hver 76. sekund.
Omvendt er vilde tab i bilindustrien ikke noget nyt. Selv et mærke som Audi kender til den slags. Tyskerne har netop tabt hele 8 milliarder kroner på ganske kort tid. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!