EU lægger op til, at alle nye biler, der sælger biler i Europa, skal bestå af mindst 25 procent genbrugsplast i 2030. Et svensk forsøg skal kortlægge konsekvenserne.
EU vil have mere genbrug. Også i bilerne.
Unionen vil således tvinge alle bilmærker til at benytte 25 procents genbrugsplastik i alle nye biler. 6 procent af plastikken skal komme fra ophuggede biler.
Det er bare nogle af forslagene i EU’s såkaldte ELV-forordning der står for ‘End-of-life-vehicles’. Allerede nu har svenske RISE, som også har kortlagt brandfaren i elbiler ombord på færger, undersøgt konsekvenserne af forslaget.
Det skriver RISE i en pressemeddelse.
LÆS OGSÅ: Tidligere dansk bilchef er død – blev 57 år gammel
Projektet, der efter planen er færdigt i 2025, har bl.a. deltagelse af de to kinesisk-ejede mærker Volvo og Polestar.
Noget af det, som bilmærkerne med EU’s nye krav ikke må tælle med som genbrugt plastik, er industriaffald. Noget som ellers i høj grad bruges i bilindustrien i dag.
Ifølge svenske RISE er der godt 300 kilo plastik i moderne biler i dag. Men nogle bilmærker har allerede taget genbrug i egne hænder.
Skoda lavede eksempelvis allerede sæderne i SUV’en af plastik. I alt går der 318 brugte plastikflasker til én Skoda Enyaq. Alt sammen en del af mærkets mål om at være CO2-neutral i 2030. Det betyder dog ikke, at tjekkerne forlader forbrændingsmotoren. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!