Nye Rimac-modeller får nok en eller anden form for forbrændingsmotor efter chefen Mate Rimacs erkendelse.
Markedet for dyre elbiler er måske ikke kollapset. Men det er heller ikke ét som bare drøner derudaf med autobahn-agtig hastighed.
Den erkendelse er Mate Rimac nået til. Og faktisk mener han at have indset mere end det.
For folk, der virkelig har penge, gider i hvert fald ikke bruge dem elektriske hyperbiler. De pengestærke bilister vil have forbrændingsmotorer og en følelse af analog forbindelse med deres biler.
I stedet erkender Mate Rimac, at ‘der er kræfter, som prakker os noget på, vi ikke vil have’, og ‘at det er folk ‘stadig en smule træt af’.
LÆS OGSÅ: Psykopater foretrækker disse biler, viser undersøgelse
At folk med kørekort – og rigtig mange penge – ser bort fra elbilen, går udover Mate Rimacs egen forretning. Eksempelvis er Nevera-modellen stadig til salg.
Den har Rimac foreløbig bygget omkring 50 stykker af. Det er planen, at der skal bygges godt 150 biler i alt. Men en ren elektrisk afløser kan det blive svært at finde lige så mange købere til.
– Rimac er ikke udelukkende et elbil-mærke. Vi bygger, hvad der er mest interessant på et givent tidspunkt, lyder det fra Mate Rimac i et interview med Autocar.
Den bare 36-årige kroat fik da også sin vilje, da han indgik en aftale med Volkswagen om Bugatti. Tyskerne så gerne Bugatti forvandlet til et mærke kun med elbil. Men her satte Rimac foden ned.
– Jeg kæmpede mod Volkswagen – og jeg fik min vilje – den næste Bugatti bliver IKKE en elbil, sagde han i august 2022.
Og Mate Rimac fik ret. For faktisk forlader Bugatti ikke engang tanken om en motor med 16 cylindre, når afløseren for Chiron lige om lidt er klar. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!