Volkswagen er blandt de bilmærker, der bygger flest elbiler. Men en faldende interesse får nu tyskerne til at vende sig mod hybriderne.
Volkswagen har pludselig ikke så travlt med at komme væk fra forbrændingsmotoren.
Tværtimod siger tyskerne nu, at hybridbilerne er nødvendige. Og at det er nødvendigt at holde liv i produktionen af dem.
Omstillingen til en personvognspark udelukkende bestående af elbiler på nybilsmarkedet går nemlig ikke så hurtigt, som en række bilmærker havde forestillet sig.
Volkswagens øverste chef, Thomas Schäfer, er dog heller ikke meget for at kalde hybridbilerne for andet og mere end ‘en overgangsteknologi’.
LÆS OGSÅ: Hyundai lægger funktioner bag betalingsmur i gamle biler
– Vi har stadig brug for denne overgangsteknologi, fordi interessen for rene elbiler er ved at falde lidt i øjeblikket, siger han i et interview til Autocar.
I samme interview erkender Thomas Schäfer, at virkeligheden ser anderledes ud, end den gjorde for bare et halvt år siden.
I slutningen af 2023 troede Volkswagen, at hybridbilerne hørte fortiden til. Men ‘pludselig vil alle have hybridbiler’, siger den administrerende direktør.
Derfor understreger Thomas Schäfer også, at han er ‘meget glad’ for, at Volkswagen besluttede sig for at holde liv i plugin-hybrider som Passat og Golf.
Noget tyder dog også på, at Volkswagen har tænkt sig at tænke strategisk med plugin-hybriderne og kun tilbyde dem som en del af modelprogrammet i lande, som endnu ‘ikke er klar til kun at køre i elbiler’.
Omvendt er Volkswagen ikke de eneste, der i øjeblikket får kolde fødder, når det kommer til elbiler. Søstermærket hos Bentley har decideret sagt, at man dropper tanken om kun at bygge elbiler.
Og hos Rimac, som overtog Bugatti fra netop Volkswagen, lyder det, at visse elbiler simpelthen ikke er interessante længere. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!