Ford er blot det seneste af en lang række bilmærker, der fortryder tidligere ambitiøse mål om kun at bygge elbiler i 2030.
Vi skal ikke længere tilbage end februar 2021 for at finde et Ford, der stod fast på, at det var slut med forbrændingsmotoren.
Eller i hvert fald næsten. Ford ville således kun sælge rene elbiler i Europa i 2030, sagde de. Men nu har piben fået en helt anden lyd.
Det skriver Automotive News.
Martin Sander, der er general manager for Ford i Europa, siger, at forbrændingsmotoren tages med ind i det næste årti.
LÆS OGSÅ: Skoda trodser forbud – vil bygge benzinbiler efter 2035
– Hvis vi ser en stærk efterspørgsel på eksempelvis hybridbiler, vil vi bygge dem, sagde Sander på Financial Times’ Future of the Car-møde i London i denne uge.
Samme Martin Sander indrømmer, at efterspørgslen på elbiler ikke har været den, Ford havde regnet med.
Den stadigt svagere efterspørgsel har da også allerede fået konsekvenser. Ford taber ikke alene millioner af kroner på hver elbil, mærket bygger. Der må også skæres kraftigt ned i produktionen.
Til gengæld kunne Ford i april måned meddele offentligheden, at man på den måde i første omgang undgår fyringsrunder. Det står i skærende kontrast til konkurrenternes træk.
Tesla fyrede i samme måned 10 procent af alle ansatte på globalt plan. Og det kriseramte Fisker, hvis Østrig-afdeling frivilligt har søgt konkursbeskyttelse, har varslet alle ansatte, at de bliver fyret. Læs mere om det her.
Tilbage hos Ford harmonerer den nye udmelding klart bedre med administrerende direktør Jim Farleys seneste udmelding, om at bilmærket ‘altid vil have en V8-motor på programmet’. Om så vi skal være de sidste med det, lød det fra direktøren.
Omvendt ser Ford modelprogram, når det kommer til diesel- og benzinbiler, tyndere og tyndere ud. Focus’en lever på lånt tid til 2025, Fiesta og Mondeo er allerede skrottet. Det samme er tilfældet for både S-Max og Galaxy.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!