Tilbage i 2021 fortalte Xiaomi, at man ville bygge elbiler. Nu er de her. Men på trods af bugnede ordrebøger står det skidt til for SU7.
Verdens måske mest kritiserede bildesigner har været med inde over projektet. Og den nye Xiaomi SU7 kaldes allerede en Porsche Taycan til discount-pris.
Men de forhold er ikke nødvendigvis noget kvalitetsstempel i sig selv. Tværtimod vælter det allerede ind med klager over bilen, som Xiaomi hævder at have 100.000 bestillinger liggende på.
For de biler, der allerede er sendt ud på vejene, klarer sig bogstaveligt talt rædsomt i trafikken. Der er dukket flere videoer op, hvor eksemplarer af SU7 kører galt.
Det skriver CarNews China.
LÆS OGSÅ: Betjent kan ikke knaldes for vanvidskørsel – kørte 200 km/t
Flere ejere hævder, at deres biler allerede er brudt sammen. Blandt andet på grund af bremsefejl. Faktisk er andelen af rapporterede ulykker kun steget på det seneste.
Der er ifølge Car News China også eksempler på biler, der er brudt sammen dagen efter levering. Bilen havde kun nået at køre små 40 kilometer.
Bilen blev efterfølgende bugseret hen til forhandleren. Men herfra lyder beskeden, at man ikke er i stand til at reparere bilen. Det skal gøres på fabrikken.
Ifølge det kinesiske medie vil ejerne nu have deres penge tilbage for bilen, da de ikke kan få en ny. Alle de biler, Xiaomi har i ordrebøgerne og/eller på samlebåndet, er allerede købt og betalt af nogle andre.
Teknologigiganten, der nu altså også bygger elbiler, har da også indrømmet, at SU7 ikke er fejlfri. Eksempelvis erkender Xiaomi, at den automatiske nødbremse slår fra ved 135 km/t. Og at sikkerhedsudstyret er slået fra, indtil en opdatering kan løse problemet.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!