De seneste år er næsten 100 nye elbiler – altså dem under fem år – blevet skrottet i Danmark. Og tendensen er stigende, lyder advarslen fra reservedelsportal.
Der kommer stadig flere elbiler på vejene som et alternativ til diesel- og benzinbiler.
Og selvom det ikke går så hurtigt som tidligere, og bilmærkerne har travlt med at skifte mening om elbilernes dominans, er der også tendenser, der trækker i modsat retning.
De seneste år er næsten 100 elbiler, der er under fem år gamle, blevet skrottet i Danmark. Det viser tal fra Miljøministeriet.
Det skriver reservedelsportalen Autoparts24 i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Bilfirma nægter at droppe brint – “vi er kun lige begyndt”
Og selvom tallet kan virke relativt lavt set i forhold til, hvor mange elbiler der er på vejene i Danmark, er det et problem. Og et problem, der kun vil tage til i omfang.
Det mener Troels Meier, der er direktør i Autoparts24.
– En elbil er især en klimabelastning i forbindelse med produktionen af den, og den belastning kan kun tjene sig ind, hvis den kører så lang tid på vejene som muligt. Derfor bør vi genoverveje, om den nuværende reparationsgrænse på 75 procent er tidssvarende, siger han.
Den såkaldte reparationsgrænse i Danmark betyder, at en bil bliver vurderet som værende totalskadet, hvis det vil koste 75 procent eller mere af bilens nyværdi at reparere den.
Grænsen blev i øvrigt hævet fra 65 til de nuværende 75 procent i januar 2021. Men den kan vise sig at blive en unødig belastning for klimaet. Især når det kommer til elbiler mener Troels Meier.
– Kombinationen af at elbiler bliver stadig billigere, mens reparationer og reservedele bliver stadig dyrere, vil i fremtiden være med til at accelerere antallet af skrotninger af nyere elbiler.
– Så derfor er det afgørende, at vi begynder at tage en diskussion om vores tilgang nu, inden vi ender med at give klimaet endnu en unødvendig regning, lyder det.