Mercedes har fundet bakgearet, når det kommer til elbilens udvikling. Nu skal mærkets kunder bestemme, hvor meget fart, der skal på en omstilling af modelprogrammet.
For bare få år siden svor Mercedes, at det i 2030 ville være slut med elbiler.
Men nu er mærkets fra Stuttgart godt i gang med at fortryde de planer. Den administrerende direktør, Sten Ola Källenius, siger nu, at ingen ved, hvornår forbrændingsmotoren er fortid.
Men ifølge tyske Handelsblatt gør direktøren mere end det.
Angiveligt planlægger direktøren at sætte en stopper for udviklingen af platformene til to større elbiler – nemlig E- og S-Klassen.
LÆS OGSÅ: Island indfører særlig skat kun elbil-ejere skal betale
Det tyske medie skriver, at MB.EA-Large skulle have været på markedet i 2028 og udformet som de kommende udgaver af E- og S-Klassen. Mercedes ville have brugt milliarder af kroner på udviklingen – bl.a. på at spare elbilerne for vægt. Men nu er de planer lagt på is.
I stedet skal den Electric Vehicle Architecture (EVA2)-platform, som Mercedes allerede bygger elbilerne EQS og EQE på, videreudvikles.
Meget apropos de nuværende elbiler i Mercedes modelprogram så forsvinder de faktisk. Læs mere om hvordan det hænger sammen her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her