Det canadisk-libanesiske firma, der i 2023 købte de sidste rester af Saab Automobile/NEVS, vil sætte gang i produktionen af Emily GT allerede til august.
Saab Automobile findes ikke længere.
Efter konkursen i 2011 forsøgte både hollandske Spyker og en kinesisk ejendomsgigant ellers at holde liv i mærkets arv. Men nu lykkes det måske alligevel.
Det canadisk-libanesiske firma, der sidste år købte rettighederne til bilen Emily GT, vil sætte gang i produktionen allerede i år.
Helt konkret siger EV Electras grundlægger, Jihad Mohammad, at produktionen af bilen, der blev udviklet på bare 9 måneder før kinesiske NEVS konkurs, vil begynde i lille skala til august. Det hele på en fabrik i Italien.
LÆS OGSÅ: Direktør vil forbyde elbil-ejere at bruge disse stik
– Vi leverer biler i august til nogle få personer. Og når jeg siger få, kan det være hundreder og ikke tusinder, sagde han på et pressemøde onsdag ifølge ViBilagare.
Jihad Mohammad supplerer med, at Emily GT i store træk vil se ud som da den blev præsenteret sidste år, men at den vil få et mere ‘futuristisk interiør’.
Prisen? Den håber EV Electra at kunne lægge et sted mellem 50.000 og 60.000 dollar, svarende til mellem 340.000 og 410.000 danske kroner.
Hvad angår selve Saab-navnet, har EV Electra ikke opgivet tanken om også at få det genoplivet. I hvert fald skal der gives et bud på det, siger Jihad Mohammad.
Emily GT er den eneste egentlig egenudviklet bil, der nogensinde kom ud af kinesernes forsøg på at løfte arven efter Saab.
Sidste år måtte NEVS – eller National Electric Vehicle Sweden – fyre 320 ud af 340 tilbageværende ansatte. En af direktør Nina Selanders sidste opgaver blev at finde en køber til projektet.
Det lykkedes i december 2023. Alligevel skal den nye Emily GT ikke bygges på den gamle Saab-fabrik i Trollhättan. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!