Østrig har lagt en række skrappe krav ned over erhvervstransporten på en af Europas vigtigste motorvejsnet. Det kritiserer EU nu.
Østrig har i flere år strammet grebet om den erhvervstransport, der foregår i Brennerpasset – bjergkæden mellem Østrig og Italien.
Østrigerne siger, at landets indbyggere lider under støj, lange køer og høje emissionstal fra den tunge trafik. Og det vil landet ikke acceptere, lyder forklaringen.
Men Italien har længe kritiseret østrigernes måde at begrænse trafikken på. Og i sidste uge udtalte EU officielt, at Østrig overtræder loven om fri bevægelighed inden for unionens grænser.
Østrig nægter dog at give efter af den grund. Landet hævder i stedet, at man begrænser lastbiltrafikken af ren nød. Det gøres for at beskytte liv og den generelle sundhed, siger de østrigske myndigheder.
LÆS OGSÅ: Danmarks billigste nye bil er en 11 år gammel Mitsubishi
Italiens kritik af de østrigske forhold står landet dog ikke alene med. Også brancheorganisationen International Road Freight Association (IRU) udtaler kritik. Faktisk mener brancheorganisationen, at EU’s udtalelse er ‘krystal klar’.
Italien har nu den mulighed at trække Østrig for den såkaldte EU-domstol i et forsøg på at få afgjort konflikten. Men det er ikke kun den tunge erhvervstransport, Østrig slår ned på.
En anden del af forbuddet rammer også danskere, der vælger selv at køre på sommerferie. Læs mere om det her.
Apropos lastbiler blev de ekstra lange lastbiler langt om længe godkendt til brug på de danske veje. Det skal bl.a. veje op en kilometerafgift, som den danske SVM-regering vil ramme alle lastbiler i Danmark allerede fra næste år.
I snit regner regeringen med, at det fra nytår vil koste 1,30 kroner at køre én kilometer i en lastbil på danske veje. Trods store protester vil den ansvarlige minister ikke rulle loven tilbage. Tværtimod siger han, at han er stolt over loven. Læs mere her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!