Det europæiske bilproducenter må officielt ikke have noget med Rusland at gøre. Men bilerne strømmer alligevel uden om EU’s sanktioner og i landet.
Bilmærkerne har i stor stil trukket sig ud af Rusland, overgivet kontrollen med fabrikker for en slik eller mistet kontrollen med dem.
Men efter invasionen af Ukraine er de fleste nye bilmærker alligevel ikke fortid i Rusland. Bilerne strømmer nemlig alligevel ind i landet.
Det sker via parallelimport fra Hviderusland. Det skriver Financial Times.
LÆS OGSÅ: Tesla Cybertruck døde efter en tur i vaskehallen
Biler og andre varer kan helt lovligt sendes til Hviderusland, som – fordi landet ingen sanktioner har mod Rusland – sender bilerne videre med det samme.
Ifølge avisen nåede en Rolls-Royce Cullinan Black Badge, der har en værdi på 3,06 millioner danske kroner uden afgift, til Rusland, bare 9 måneder efter at den var blevet bygget færdig på fabrikken i Westhampnett, England.
Ligeledes er 28 biler med Maybach-emblemer nået til Rusland via nabolandet. EU vil dog have lukket den form for import til Rusland nu.
Samtidig med importfinten, som de rigeste russere kan benytte sig af, er den almindelige russer pænt træt af, at der ikke er andet end kinabiler i landet efterhånden.
Faktisk er 9 ud af 10 nye biler på vejene i Rusland enten produceret i Kina eller bygget på licens på fabrikker i Rusland. Det er bl.a. tilfældet med det genoplivede Sovjet-mærke. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!