Annonce:

Kriseramt kinamærke er 295 dage om at betale en regning

Bilmærkerne har mere end svært ved at betale deres regninger. Ifølge en ny opgørelse har Nio, der er gået i dvale i Danmark, størst pengeproblemer.

Annonce:

Der mangler i den grad penge i bilindustrien. Altså med mindre man er Ferrari og tjener millioner af kroner pr. bil.

Det viser en ny opgørelse ifølge det amerikanske finansmedie Bloomberg.

I snit er Nio, der i år er gået i dvale i Danmark for at flygte til Sverige, hele 295 dage om at betale deres leverandørers fakturaer. Det er ikke ligefrem imponerende.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Men det er faktisk en markant forværing i forhold til 2021, hvor Nio ‘kun’ var 197 dage om at hoste op med pengene. Andre mærker fra Kina hænger også i bremsen.

LÆS OGSÅ: 20-årig anholdt – gemte 22 fotofælder under sin seng

Xpeng betaler i snit sine regninger efter 221 dage. I 2021 var det tal 179 dage, og hos Tesla i Kina er man 101 dage om at betale en faktura.


Det er især det massive antal af bilmærker, der presser økonomien i de enkelte selskaber. Siden Tesla indledte en priskrig i januar 2023, er profitmarginen pr. bil for flere bilmærker gået fra meget lille til ikke-eksisterende.

BYD er et andet af de mærker, som skylder penge til leverandører. Faktisk er leverandørernes tilgodehavender hos bilmærket, der mener at have blevet blåstemplet i Danmark, tredoblet siden 2021.

Det er dog ikke kun blandt leverandørerne i bilindustrien, at de stadig færre penge kan blive et stadig større problem. Hos Stellantis-koncern har administrerende direktør Carlos Tavares allerede forudset et blodbad blandt bilmærkerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Hvis du sænker priserne uden at tage hensyn til dine omkostninger, får du et blodbad. Jeg forsøger at undgå et kapløb mod bunden.

– Jeg kender til en virksomhed, der brutalt har sænket priserne, og deres lønsomhed er kollapset, lyder det fra Tavares tilbage i januar.

Et af de bilmærker, som mere end noget andet ligner en konkurs i øjeblikket, er Fisker Inc. Men i stedet for at forsikre kunderne om, at man forsøger at redde forretningen, har Henrik Fisker udsendt en sær advarsel. Læs mere om den her.

Responsiv Iframe

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også