Det er svært, men ikke umuligt at asfaltere, mens man kører. Bare spørg i Schweiz, hvor landets myndigheder arbejder ud fra en genial løsning.
Schweizerne asfalterer helt bogstaveligt talt, mens de kører bil. Eller det vil sige, bilisterne kører bil, mens de lader andre om at lægge asfalten.
Men princippet er der. Både bilerne og asfaltarbejderne befinder sig nemlig på den samme vejstrækning, uden at det nødvendigvis betyder lukning af et eller flere spor.
Faktisk er der slet ikke behov for at lukke vejen ned. Metoden, der blev kritiseret i begyndelsen, har schweizerne nu fået så godt styr på, at det bare kører derudad.
Ved at lave en midlertidig bro med en rampe ledes trafikken et stykke op over selve vejarbejdet, som så til gengæld kan foregå uforstyrret under den improviserede bro.
LÆS OGSÅ: Branchen advarer: Om lidt koster en liter benzin 26 kroner
Videoen herunder viser, hvordan det gik, da der blev lagt nyt asfalt på motorvej A1, der går i retning mod landets største by, Zürich.
Metoden har Schweiz kørt med i to år. Og ifølge myndighederne højner den markant sikkerheden i forbindelse med vejarbejde. Ikke kun fordi selve arbejdet kan foregå i dagslys, men også fordi vejarbejderne slet ikke kommer i nærheden af bilerne på vejen/broen.
I begyndelsen blev tiltaget ellers mødt med voldsom kritik, fordi de broer, der først blev taget i brug, skabte enormt lange køer. Særligt skabte det problemer for lastbiler, der på grund af broernes hældning ikke kunne komme op på selve broen.
Lokale medier gik endda så langt, at den nye teknik blev kaldt årsagen til en direkte kø-fiasko på landets lande- og motorveje.
Siden er hastigheden på broerne blevet begrænset til 60 km/t og designet forbedret, så lastbilerne nu uden problemer kan komme op på dem. Kritikere mener dog stadig, at broerne skaber kø, fordi hastigheden skal så langt ned, som det er tilfældet.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!