Annonce:

Aston Martin lytter til bilister – beholder V8- og V12-motor

Begge dele skulle ellers have været lagt i graven. Men nu sadler Aston Martin om og holder V8- og V12-motorerne i live efter kundernes ønske. En V6 er droppet.

Annonce:

Aston Martin er ikke klar til at bygge elbiler.

Eller rettere sagt – bilmærkets kunder vil have noget andet. Nemlig forbrændingsmotorer med både 8 og 12 cylindre i V-form. Mindre kunne gøre det, men det har Aston Martin omvendt ikke lyst til. Ikke alligevel.

Det skriver Car Throttle.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

I et interview med mediet forklarer mærkets chefstrateg Alex Long, at det handler om følelser bag rattet. Følelser en V6-motor – modsat dem med 8 og 12 cylindre – ikke kan bringe frem i bilisterne.

LÆS OGSÅ: Branchen advarer: Om lidt koster en liter benzin 26 kroner

Udmeldingen kommer bare 4 år efter, at Aston Martin ellers fortalte, at man var i fuld gang med at udvikle en V6-motor som erstatning for den turboladede V8’er fra AMG i Affalterbach.


– Det handler ikke kun om at kunne køre så hurtigt som muligt. Jeg vil have nogle følelser med ind i det. Noget lyd og noget rumlen.

– Her har V8- og V12-motorerne traditionelt været brugt til noget specielt. Det samme kan man ikke sige om V6-motoren, lyder det fra Alex Long.

Chefstrategen understreger, at efterspørgslen på især biler med V8-motorer har været stødt stigende siden coronapandemien.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Samtidig forklarer Alex Long, at Aston Martins kunder måske nok ejer en elbil, men at de også vil have den mere rå køreoplevelse fra en bil med forbrændingsmotor.

Og det er han ikke alene om at mene. Senest er det kommet frem, at Mercedes angiveligt har fortrudt mærkets udprægede brug af den 2-liters, 4-cylindrede benzinmotor. I hvert fald at det er gået ud over V8-motoren. Så nu gør tyskerne klar til et comeback. Læs mere om det her.

Andre – herunder kroatiske Rimac – er slet ikke så sikre på, at bilister, der har rigtig mange penge, overhovedet gider bruge dem på elbiler. Bugatti, som Rimac ejer, holder da også fat i en gigantisk motor med hele 16 cylindre. Læs meget mere om det her.

Responsiv Iframe

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også