En ny RX-model vil – hvis den bliver til noget – have en langsliggende, to-kamret wankelmotor.
Wankelmotoren har faktisk allerede fået comeback. Bare ikke som man måske godt kunne tro. Altså i en sportsvogn med baghjulstræk.
Men det kan meget vel være, fordi Mazda blot overvejer, hvordan en bil, der ikke bruger wankelmotoren som rækkeviddeforlænger, skal se ud.
I hvert fald bekræfter Mazda-toppen nu, at den wankelmotor – man nu vil kaste penge efter at udvikle – sagtens kan finde vej ned i en sportsvogn en dag.
Det skriver bilmærket i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Fiats elbiler sælger så dårligt at de bygges om til hybrider
Udmeldingen kommer efter, at Mazda i fællesskab med Toyota og Subaru offentliggjorde, at man vil investere heftigt i udviklingen af forbrændingsmotoren.
I den forbindelse fremviste Toyota flere firecylindrede motorer, mens Subaru gav en forsmag på den næste generation af boksermotoren.
For motorinteresserede var det dog Mazda, der kom med den langt mest interessante nyhed. Mazda viste nemlig en nyudvikling af en wankelmotor med to kamre.
Og selvom Mazda ikke vil dykke for meget ned i de tekniske detaljer, blev sløret løftet for, at motoren en dag sagtens kan finde vej ned i en sportsvogn.
– Motoren er udviklet for at nedbringe emissionsudledningen og skabe mindre vibrationer gennem en øget slagvolumen. Det overvejes, om motoren skal bruges i sportsvogne, lyder det fra Mazda i den officielle pressemeddelelse.
Mazdas planer om en videreudvikling af wankelmotoren er dog kun en del af samarbejdet mellem de tre bilmærker. Det de selv kalder en ‘flersporet tilgang’.
Hverken Mazda, Toyota eller Subaru tror nemlig på, at elbiler med ledning bliver den eneste rigtige løsning, når det kommer til transportbehovet i fremtiden.
Faktisk tror Toyotas tidligere direktør og nuværende bestyrelsesformand Akio Toyoda ikke på, at elbilerne nogensinde får en markedsandel, der er højere end 30 procent. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!