Polestar har med fare for at blive smidt af fondsbørsen i New York forsinket offentliggørelsen af årsregnskabet sidste år. Og det gør ondt på aktien.
Polestar har flere biler på vej. Men ventetiden gør lige nu ondt på mærkets aktie.
Siden noteringen på fondsbørsen i New York i 2022 er Polestars værdi skrumpet med hele 95 procent. Fra en værdi på hele 21 milliarder dollar er Polestar nu ‘kun’ 1,6 milliarder dollar værd.
En af dem, der har tabt rigtig mange penge på nedturen, er bilmærkets administrerende direktør Thomas Ingenlath. Sammen med bestyrelsesformand Håkan Samuelsson har han måttet vinke farvel til næsten 150 millioner danske kroner på den konto.
Lige nu er Polestar-aktien nede i 78 amerikanske cent svarende til 5,3 danske kroner, det oplyser Yahoo! Finance.
LÆS OGSÅ: Tesla begrænser Model 3 til 149 hestekræfter
En aktie, der ikke ligger over 1 dollar i 30 sammenhængende dage, bliver helt i tråd med reglerne smidt af børsen.
Men det betyder ikke, at Polestar ser sig selv som det næste Fisker Inc. Altså det næste bilmærke, der står over for en konkurs. Der mener Thomas Ingenlath ikke, at Polestar er.
I en LinkedIn-tråd forsvarer direktøren det bilmærke, han står i spidsen for. Nogle af de andre brugere mener nemlig, at Polestar er Fisker 2.0.
– Jeg tror, du tager meget fejl. Med vores etablerede tilstedeværelse og urokkelige aktionærstøtte vil vi bevise, at du tager fejl, lyder det fra Thomas Ingenlath.
En koncern, som måske nok ikke er konkurs, men alligevel trækker sig fra Europa, er kinesiske Great Wall Motor. Oven på et skuffende salg i 2023 lukker mærket sit europæiske hovedkontor i München, Tyskland, og overvejer om forbrændingsmotoren er vejen at gå. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!