Det kan lyde utroligt. Men den er god nok. BMW tager 1.000 kroner for et stykke papir, du ovenikøbet selv skal printe ud.
1.000 kroner. Eller næsten.
Det er, hvad BMW tager for et såkaldt ‘fødselscertifikat’. Og så skal du endda selv printe det. Til gengæld skriver BMW’s afdeling for klassikere, BMW Group Classic, under på, hvad din bil er født som. Det vil sige karosseritype og farve.
Det kræver dog lige et par ting først. Blandt andet penge. BMW vil have 125 euro svarende til 932 danske kroner for det digitale dokument.
Og du skal desuden kunne bevise, at bilen rent faktisk er din. Her forlanger mærket fra München bl.a. billeder af bilens stelnummer og nummeret på motorblokken. Hvis de ting stemmer overens med BMW’s egne oplysninger, er mærket klar med en underskrift.
LÆS OGSÅ: Kæmpe dansk bilimportør har mistet troen på elbiler
BMW sender også bilens liste af fabriksmonteret udstyr med dokumentet. Og det kan måske lyde lidt fjollet. For alle og enhver kan slå den slags op på nettet.
Som et af de eneste bilmærker i verden har BMW nemlig en offentlig tilgængelig database over rigtig mange af mærkets biler. En såkaldt ‘Vin Decoder’. Har du stelnummeret, kan du slå de mest almindelige oplysninger om bilen op. Og det ganske gratis.
Oplysningerne fortæller bl.a. hvilket marked, bilen i sin tid er bestilt til, om den er højre eller venstrestyret, hvilken farve den blev malet i fra fabrikken og motorens størrelse. Bare for at nævne nogle af de mange oplysninger.
På den anden side er de små 1.000 kroner, BMW tager for certificeringen småpenge. I hvert fald sammenlignet med, hvad Ferrari tager for det samme. Ferrari Classiche-certificeringen kan nemt løbe op i 30.000 kroner.
Læs flere spændende nyheder fra og om motorsportens verden lige her!