Annonce:

Disse elbiler er totalt forsvundet – hvor blev de af?

Kan du huske Opel Ampera? Den var langt, langt forud for sin tid. Og faldt af samme grund helt igennem. Andre elbiler er også kørt ud i glemslen.

Annonce:

Lige nu er der så mange elbiler på markedet, at det er svært at huske dem alle sammen.

Det bliver kun mere kompliceret af, at flere nye bilmærker hele tiden byder sig til. Men nogle er dog begyndt at forsvinde, og overvejer nu, om der skal bygges benzinbiler. Læs mere her.

Men hvad blev der egentlig af de første sådan mere eller mindre halvhjertede forsøg på at gøre elbilen til det allemands-eje, som biltypen faktisk ikke er blevet endnu?

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Jo, det er der flere forskellige forklaringer – og derfor bud – på. Husk, at vi her kan være før, Tesla den første Model S kom på gaden med gratis supercharger-opladning hele livet igennem.

LÆS OGSÅ: Tankstationer vil have lov til at afskaffe særlig benzin

Opel Ampera – er egentlig en hybridbil, men…
Opel Ampera alias Chevrolet Volt er egentlig en hybridbil, fordi der udover batteripakken også ligger en 1,4-liters benzinmotor i den.


Men benzinmotoren blev kun brugt til at lave strøm. Bilen blev aldrig rigtig nogen succes. Måske fordi den var ekstremt dyr. I Danmark kostede Opel Ampera 590.000 kroner. Produktionen stoppede efter 4 år i 2015.

Audi A1 E-tron – skulle have været i produktion
Den lille Audi A1 kom på gaden som diesel- og benzinbil i 2010. To år senere legede tyskerne med tanken om at sende en plug-in hybrid på gaden.

Det skete bare aldrig. Der kom dog mindst én konceptbil – kaldet A1 E-tron – ud af anstrengelserne. Bilen havde en elmotor med 102 hestekræfter og så en lillebitte wankel-motor (ja, wankelmotor!) på 254 kubik. Rækkevidden opgav Audi til 250 kilometer, før de opgav projektet.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Disse elbiler er total forsvundet - hvor blev de af?
Det lille Audi-koncept havde en wankelmotor. Credit: Audi

Mitsubishi i-Miev – er også en Citroën/Peugeot
Den lille i-Miev er fra en tid, hvor PSA-koncernen troede, de skulle arbejde sammen med Mitsubishi og omvendt. Det blev aldrig rigtig en succes.

Og i 2014 forsvandt bilen, der også kunne fås med Citroën- eller Peugeot-logo, ud af det europæiske marked efter 4 års produktion. Måske fordi den var absurd dyr. i-Miev var en halvanden meter bred bil til 275.000 kroner. Det vil svare til 356.000 kroner i dag.

Disse elbiler er total forsvundet - hvor blev de af?
Credit: Mitsubishi

Renault Fluence Z.E – bedst kendt for at floppe sammen med BetterPlace
Kan du huske batteriskifte-virksomheden BetterPlace? Hvis svaret er nej, er du tilgivet. For den amerikansk-israelske forretningsidé med at skifte batterier i elbiler på farten kom aldrig rigtig i gang.

Responsiv Iframe

Bilerne var ellers klar. Renault byggede sedanen Fluence til formålet. Men i 2013 gik BetterPlace konkurs i Danmark, og to år senere forsvandt Fluence ud af Europa.

Disse elbiler er total forsvundet - hvor blev de af?
Credit: Renualt

Volvo C30 BEV Concept – et forsøg inden og efter kineserne kom til
I dag har Volvo rasende travlt med at komme væk fra alt, hvad der bare dufter en smule af diesel og benzin. Dieselmotoren er allerede død for mærket. Læs mere om det her.

Men før mærket blev købt af kinesiske Geely, forsøgte man under Fords ejerskab at bygge en elbil. C30 BEV Concept. Idéen blev dog droppet, da mærket i 2012 havde bygget 250 biler.

Besøg vores annoncør:

Måske fordi det var nødvendigt med to batteripakker bare for at opnå en rækkevidde på 160 kilometer. I dag går det noget bedre for Volvo med elbilerne. Også i Danmark.

Det er bare ikke problemfrit. Det svensk-kinesiske mærke har netop måtte tilbagekalde 72.000 eksemplarer af EX30, fordi den er ramt af et hav af fejl. Læs mere om det her.

Disse elbiler er total forsvundet - hvor blev de af?
Den benzindrevne C30. Heller ikke den bil findes længere. Credit: Volvo

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også