Elbilen HiPhi Z fik ros for at være tæt på WLTP-rækkevidden. Selv i koldt vejr. Siden er produktionen dog stoppet.
Det kinesiske bilmærke meddelte i februar måned, at man øjeblikkeligt stoppede med at bygge biler. Siden har der været meget stille omkring mærket.
Men nu er der alligevel livstegn. Det fremgår af en pressemeddelelse.
I en pressemeddelelse gør HiPhi det klart, at man har indgået et ‘strategisk samarbejde’ med amerikanske iAuto. Alt sammen med det formål at få produktionen i gang igen.
Amerikanerne hævder, at man har stillet HiPhi en investering på samlet set 1 milliard dollar svarende til lige knap 7 milliarder danske kroner i udsigt.
LÆS OGSÅ: Knut får 130.000 kroner i erstatning for ulovlig Mercedes
Penge der skal bruges på at ansætte folk og få produktionen af bl.a. modellerne HiPhi Z og HiPhi X i gang igen. Hos norske Motor har man rodet lidt mere i forholdene bag bilmærket.
Men det meste er lukket land. Og de svar, mediet trods alt kan få, henviser til pressemeddelelsen. Samme Motor skriver, at HiPhi-forretningen i byen Strømmen godt nok stadig er åben. Men der er kun et par visne planter og et par biler at se. Nogle ansatte er det ikke til at få øje på.
Stephanie Yeung, der er medstifter af iAuto, fortæller, at hun regner med at se en produktion ‘inden for 4 til 6 måneder’.
Når fabrikken er i gang igen, vil HiPhi kunne bygge 45.000 biler inden for 12 måneder, lyder det. Situationen minder meget om den, som ligeledes kinesiske Nio befinder sig i.
For selvom produktionen her er i gang, fosser pengene ud af kassen. Den danske chef er helt væk, det samme er en række menige medarbejdere, og ‘aktiviteterne’ i Norden er nu samlet i Sverige. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!