Kinesiske BYD lover allerede i år at være klar med et såkaldt 6C-batteri, der kan lades op på 10 minutter eller mindre.
De forskellige bil- og batteriproducenter har nærmest stået i kø de sidste mange år for at love det samme. Nemlig at superbatteriet, der lader lynhurtigt, ville være her lige om lidt.
Toyota har eksempelvis talt om solid state-batterier i mindst 15 år. Japanerne har dog måttet nedskalere et løfte om masseproduktion. Læs mere om det her.
Nu mener kinesiske BYD, der i flere år levede af at kopiere alt fra BMW’s logo til Mercedes’ biler, at være klar med et alternativ. Og det allerede i år.
Det såkaldte 6C-batteri mener kineserne at kunne lade op på 10 minutter eller mindre. Altså når det går fra 10 til 80 procent.
LÆS OGSÅ: Suspekt bilmærke bruger den sidste “Saab” ulovligt
Det skriver Carnews China.
Teknikken er baseret på de såkaldte Lithium Iron Phosphate – eller LFP-batterier – der siges at være langsommere til at lade end alternativerne. Men den nye 6C-teknologi skulle altså gøre LFP-batterierne i stand til at lade hurtigere.
Helt konkret vil batterierne, hvis man skal tro kineserne, kunne oplade sin egen kapacitet seks gange på én time. Eller et fuldt opladet batteri på 10 minutter.
Og det er gået stærkt. Med udviklingen altså. Det er ikke mere end et par måneder siden, at ligeledes kinesiske CATL lancerede et 5C-batteri. Det skal bruge 11,5 minutter på opladningen fra 10 til 80 procent og har en rækkevidde på 470 kilometer.
Problemet er ladeinfrastrukturen. Selv de hurtigste ladestandere i dag er ikke hurtige nok til den slags batterier. For at hive den maksimale effekt ud af en 5C-opladning skal standeren kunne lade med mindst 360 kW. Når det går hurtigst i dag, er en lynlader på 300 kW.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!