For at undgå straftold skal de kinesiske bilmærker tættere på Europa. Men så langt er det ikke alle, der kommer. Derfor vil de også forsvinde, mener Nic. Christiansens direktør.
Der er ikke bare hård konkurrence på bilmarkedet i øjeblikket. Flere bilmærker kommer også til at knækken halsen på EU’s nye straftold på helt op til 38 procent.
Så kontant er vurderingen fra Nic. Christiansen Gruppens direktør, Niels Vrist Bertelsen, i et interview med Motor-magasinet.
De kinesiske bilmærker, som ikke kan rykke produktion til Europa, vil for nogle vedkommende lide så meget under de nye toldsatser, at de vil trække sig fra Europa og dermed Danmark.
Faktisk er det allerede sket. Officelt trækker Great Wall Motors sig dog ikke på grund af øget told, men fordi salget går dårligere end forventet. Tilbage i maj kom det frem, at mærket har lukket sit hovedkontor i Tyskland og fyret alle ansatte.
LÆS OGSÅ: Fotofælderne på Storebæltsbroen virker stadig ikke
Det gælder også folk, som mærket ellers havde hyret til at varetage opgaver på øvrige europæiske markeder, hvor man var på vej ind.
Tilbage hos Nic. Christiansen, der selv importerer BYD, at hybriderne godt kan blive et hit i den kommende tid. Særligt plugin-hybriderne. Det gælder både herhjemme, resten af Europa og i Kina.
Bilmærkerne rør da også på sig i den retning. Omend det hos et mærke som Volkswagen faktisk overrasker, at bilisterne nu efterspørger biltypen. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!