Man skal tænke sig om. I hvert fald hvis man kører rundt i en elbil i Norge om søndagen. Her er det nemlig enormt dyrt at lade.
Sommerens kør-selv-ferie kan sagtens gå nordpå eksempelvis til Norge.
Selvom FDM lige har påpeget, at dieselbilen faktisk er billigere end elbilen, når det går syd over. Godt ikke ret meget, men billigere er dieselbilen trods alt.
Uanset, hvor man kører hen til sommer, skal man som bilist dog være opmærksom på prisen. Det gælder især dem i elbiler. Uden for landets grænser er der nemlig i de såkaldte roamingpriser, der kendes fra mobilbrug i udlandet, at tage hensyn til.
Men det er ikke alt. En kortlægning fra norske Motor viser nemlig, at det er rasende dyr at lynlade på vejen. Altså fra en offentlig ladestander.
LÆS OGSÅ: Legendarisk Mercedes genopstår med V6-motor og mindst 450 hk
Og prisen pr. kWh har det især med at stikke af om søndagen. For mens strømmen hjemme fra stikkontakten skal tælles i øre pr. kWh, taler vi om kroner ved lynladestandere. Om om søndagen gør det altså ekstra ondt at lade.
Ifølge Motor nærmer prisen sig 7 norske kroner – det svarer til 4,6 danske kr. – pr. kWh på ugens sidste dage ved de offentlige lynladere.
Mediet skriver, at man som elbil-ejere derfor kun bør holde ind ved en lynlader på søndage, hvis bilen virkelig har brug for strømmen.
Strøm der i øvrigt i mange tilfælde er lige så dyrt som diesel ifølge en anden norsk undersøgelse.
– Med den dagsaktuelle ladepri er det lige så dyrt at lade en elbil op, som det er at tanke en dieselbil, siger folkene bag. Læs mere om den her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!