Det kan godt være, vi lige knap er gennem første halvdel af 2024. Allerede nu ligger det dog fast, at en del bilmodeller ikke skal med videre.
2024 har allerede været et blodbad. I hvert fald når man ser på, hvilke bilmodeller der er forsvundet.
Audi R8 sagde farvel i marts. TT’eren er det også slut med. Det samme gælder for alt fra Dodge Charger og Challenger til Ford Fiesta og Kia Stinger.
Men der er flere af de helt tunge afskeder på vej. Det afslører et kig ned i bilmærkernes planer for 2025. Volvo har eksempelvis planer om, at sedanmodellen S60 ikke skal videre.
Og hos Porsche er man ‘nødt’ til at pille både Cayman og 718 Boxster ud af det europæiske modelprogram, fordi bilerne ikke lever op til en bestemt regel i EU. Læs mere om det her.
LÆS OGSÅ: Flere bilmærker truer med at lukke elbil-fabrikker
Nissan har også meldt ud, at Nissan GT-R forsvinder. I hvert fald fra nogle markeder. I Danmark får det ikke den store betydning. For japanerne har aldrig solgt bilen her.
Men for amerikanerne er det slut til oktober. Det markerer Nissan med to specialudgaver; Skyline Edition og Takumi Edition. Amerikanerne er foreløbig de eneste, som har fået at vide, at modellen udgår.
Hos Mitsubishi, som fortrød sit farvel til Danmark i 2021, er det slut med den lille Space Star, når vi nærmer os udgangen af 2024.
Modellen, der også hedder Mirage, er efterhånden en gammel sag. Den er dog opdateret løbende, siden den første gang kom på markedet i 2012. Herhjemme har importøren bl.a. forsøgt at gøre Space Star til Danmarks billigste bil for at få tømt ud i lageret. Læs mere om det her.
Så er der Jaguar, som insisterer på at sige farvel til forbrændingsmotoren. Faktisk er produktionen af flere modeller allerede stoppet. Og sportsvognen F-Type, der blev kendt for sin 5-liters V8-motor, skal heller ikke med ind i 2025.
Det har Alfa Romeo tænkt sig, at Quadrifoglio-modellerne Stelvio og Giulia heller ikke skal. Omvendt står den på navneforvirring med en ny elbil fra mærket som Italiens regering fik ændret navnet på.
Alt sammen fordi bilen Milano ikke skal bygges i Italien men i Polen. Og det synes Italiens regering ikke er verdens fedeste idé, så efter fem dage skiftede Milano navn til Junior.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!