Konkursen hos den svenske underleverandør IAC Group Sweden betyder ikke kun, at 1.400 ansatte mister jobbet. Hele Sveriges bilindustri er påvirket.
IAC Group Sweden, der efter coronapandemien sad tilbage med en skattegæld på 1,2 milliarder svenske kroner – svarende til 800 millioner danske kroner – er gået konkurs.
Det efterlader 1.400 ansatte, der blandt andet byggede kombiinstrumenter til Volvo Cars, Volvo Trucks/Buses og Scania, uden job.
– Vi har ikke været i stand til at skabe den nødvendige likviditet til at kunne fortsætte driften for vores højt værdsatte kunder i Sverige, skriver selskabet i en pressemeddelelse.
Før konkursen lykkedes det underleverandøren at sælge sine aktiviteter i England, mens også forretningen i Kina har skiftet hænder.
LÆS OGSÅ: Marius tabte 55.000 kroner – “Min bil er for ny”
– Selskabets nye globale ledelsesteam har arbejdet hårdt på at finde en positiv løsning også for den svenske drift, men kortsigtede likviditetsudfordringer har forhindret os i at skabe en holdbar position for disse aktiver, supplerer IAC i sin pressemeddelelse.
Ifølge svenske Carup blev der så sent som torsdag i denne uge fortsat arbejdet på IAC’s fabrikker i byerne Färgelanda, Skara og Göteborg.
Hvad der skal ske med driften er da også et uafklaret spørgsmål for virksomheden, der sidste år omsatte for godt 7 milliarder svenske kroner. Det har dog ikke været nok til at holde forretningen kørende.
Hos Volvo Cars følger man nøjes med i udviklingen i IAC Group Sweden der altså nu er et konkursbo. Bilmærket forventer dog ikke for alvor at blive påvirket af konkurs, da der er taget forholdsregler forinden.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!