Mercedes’ administrerende direktør Ola Källenius forventer, at den nye strategi vil holde et ‘godt stykke tid ind i 30’erne’.
Først trak han målet om kun at bygge elbiler – og dermed udfase benzin- og dieselbilen – senest i 2030 tilbage.
Nu kommer Mercedes’ administrerende direktør Ola Källenius med endnu en indrømmelse. Det tyske mærke vil nemlig satse massivt på forbrændingsmotoren.
– Vi investerer 14 milliarder euro i forskning og udvikling og i vores faciliteter med fokus på digitalisering, elektromobilitet og højteknologisk forbrændingsmotorteknologi, siger administrerende direktør Ola Källenius til WirtschaftsWoche.
Beløbet, der svarer til lige under 105 milliarder danske kroner, betyder, at Mercedes nu investerer i også at have biler med forbrændingsmotorer efter 2030.
LÆS OGSÅ: Legendarisk Mercedes genopstår med V6-motor og mindst 450 hk
Det vil primært dreje sig om udviklingen af meget effektive hybridmotorer, der også skal være i stand til at klare længere ture kun på batteridriften alene.
I det hele taget handler det nu for Mercedes om at lytte til, hvad kunderne egentlig efterspørger. En meget væsentlig del af netop efterspørgslen kunne Mercedes ellers have stået helt uden for om bare få år.
– Vores motorer vil altid være på det allerhøjeste teknologiniveau. Ellers ville vi pludselig stoppe vores forbrændingsmotorvirksomhed i 2027/28, sagde Källenius til WirtschaftsWoche.
Det første bevis på Mercedes’ nye satsning ruller ud på vejene allerede i midten af 2026. Her mener tyskerne – og ikke mindst deres svenske topchef – at være klar med den næste S-Klasse.
Topmodellen bliver den første hybridbil fra Mercedes’ hånd, hvor man går efter en lang rækkevidde på elektricitet alene. Dog uden at slippe det sikkerhedsnet forbrændingsmotoren er.
Ifølge Ola Källenius arbejder Mercedes nu ud fra et scenarie, hvor hver anden nye bil fra fabrikken i Stuttgart i 2030 kører rundt med en eller anden form for ‘højteknologisk hybridmotor’.
Mercedes er ikke de eneste, der har travlt med at smide løfter om en ren elektrisk fremtid i skraldespanden. Ford har også meddelt, at man alligevel ikke kun vil sælge elbiler i Europa efter 2030. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!