Aldrig før har bilisterne oplevet at sidde i nye biler med så mange fejl. Det viser en ny rapport fra forbrugerorganisationen J.D. Power.
Nye biler har ikke været ringere i 38 år.
Det konkluderer forbrugerorganisationen J.D. Power i en ny undersøgelse. Rapporten bag undersøgelsen udkommer hvert år for at kortlægge bilisternes tilfredshed med nye biler.
Og det står skidt til. Som i rigtig skidt. I 38 år har J.D. Power målt og vejet kvaliteten af nye biler i form af fejl og mangler på de enkelte modeller.
Så hvis du synes, din nye bil ikke er skruet så godt sammen som din gamle, er du ikke helt forkert på den. I snit fandt man hele 1,95 fejl pr. 100 biler, man undersøgte. Det højeste antal fejl nogensinde målt i undersøgelsens 38 år lange historie.
LÆS OGSÅ: Fiats elbiler sælger så dårligt at de bygges om til hybrider
For bare tre år siden var antallet af fejl ‘nede’ på 1,62. De fejl, bilisterne oftest rammes af i nye biler, er falske advarsler og advarselslyde, som er svære at forstå.
Eksempelvis er systemet, der skal advare bilister om, at de kan have glemt noget på bagsædet, kilde til stor frustration. For det er langt fra altid, at der overhovedet er noget eller nogen på bagsædet.
Android Auto og Apple CarPlay giver også bilisterne grå hår. Kun halvdelen af Apple CarPlay-brugerne oplever, at systemet virker hver gang. Og for Samsung-brugere, der er henvist til Android Auto, er det tal nede på 42 procent.
En anden undersøgelse påpeger, at ganske mange bilister faktisk slet ikke vil købe en ny bil i dag, hvis den ikke er udstyret med mulighed for opkobling af telefonen.
Lidt overraskende oplever flere bilister, at deres nye biler lugter dårligt i kabinen. Eller at der i hvert fald er tale om lugtgener. Problemet er ifølge J.D. Power det med den største stigning i forhold til 2023.
Kia- og Nissan-ejere er de eneste, som ikke melder om øgede lugtgener. Sidstnævnte kan måske forklare en del af succesen med, at man har næser ansat. Altså folk på lønningslisten hvis eneste formål det er at sniffe sig frem til den helt rigtige duft i kabinen.
De andre mærker har oftest problemer med lugtgener fra klimaanlægget. Altså også selvom bilerne er relativt nye.
Når vi kigger på de enkelte mærker, er der ikke meget, der har rykket sig. I hvert fald ikke i den tunge ende af tabellen. Her ligger kinesiske Volvo og Polestar samt amerikanske Tesla og Rivian fortsat helt i bunden.
Polestar er værst med 3,16 fejl pr. 100 biler. Tesla og Rivian ligger lige efter med 2,66 fejl, mens der i Volvos biler er 2,4 fejl. Audi gør det dog ikke bedre. Tværtimod er der lige så mange fejl i bilerne fra Ingolstadt.
Interessant nok konkluderede sidste års opgørelse fra J.D Power også, at det stod meget slemt til med de nye biler. Men tendensen ser altså ud til at fortsætte.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!