I 2030 vil 1 ud af 3 bilister køre rundt i en kinabil, siger det amerikanske konsulentfirma AlixPartners. I dag sidder kineserne på 21 procent af markedet.
Hele 33 procent. Eller faktisk mere end 1 ud af 3 bilister.
Så mange vil i 2030 sidde i en bil fra Kina. I hvert fald hvis fremskrivningen fra det amerikanske konsulentfirma AlixPartners holder stik.
Kinabilerne sidder allerede på 21 procent af det globale marked, men analytikere forventer, at landets bilindustri vil udvide sig selv med en rasende fart frem mod 2030.
Det skriver CNBC.
LÆS OGSÅ: Sverige gør disse biler lovlige for alle med kørekort
Noget af den vækst, kinamærkerne kan se frem til, er på hjemmemarkedet, hvor især vestlige bilmærker vil tabe terræn. Faktisk vil kinamærkerne gå fra at sidde på 59 procent af markedet i Kina til hele 72 procent, lyder forventningen.
Uden for Kina forventer det amerikanske konsulentfirma, at kinesernes salg dog eksploderer endnu mere. Også selvom det lige oftest er kinamærkernes biler der fylder godt op i de europæiske havne. Nogle står der op mod et år, før de kommer videre. Læs mere om det her.
AlixPartners forventer, at Kina vil sælge 9 millioner biler uden for Kina i 2030. Det tal er 3 millioner biler i dag. Fremskriver man det, vil det betyde, at kinamærkerne i 2030 sidder på 12 procent af markedet i hele Europa og 33 procent globalt set.
Kinesiske mærker tillægger funktioner, som kunderne rent faktisk kan bruge til noget, såsom design og teknologi i kabinen, højere.
De er uden hensyn til noget som helst fokuseret på at bevare deres fordele, når det kommer til omkostninger. Selv når de bygger fabrikker i udlandet. Desuden har kineserne opbygget et betydeligt forspring, når det kommer til teknologi, lyder det fra AlixPartners’ Andrew Bergbaum.
Et af de kinamærker, som faktisk lægger en produktion i Europa, er Leap Motor. Kinamærket har opbakning fra verdens fjerdestørste bilkoncern. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!