Lyn og torden truer med at ødelægge ganske meget elektronik i private hjem. Også det umiddelbart uden for på fire hjul. Altså elbilen, siger direktør.
Selvom sommeren officielt har meldt sig, er der ikke kun sol og plusgrader på menuen. De seneste dage har – i hvert fald her i Danmark – budt på adskillige mængder nedbør.
Med sig trækker regnen også torden. Og det er ikke nødvendigvis særlig fedt for ejerne af elbiler. Det mener forfatter til ‘Askskyddshandboken’ og direktør i Dehn Sverige, Johan Bäckman.
At have en bil stående til at lade ved en offentlig ladestander, burde dog ikke være noget problem, siger Johan Bäckman i et interview med Elinstallatoren.se.
Disse ladestandere er nemlig omfattet af en lang række krav til beskyttelse mod lynnedslag. Der, hvor et lynnedslag kan blive et problem, er i de private hjem.
LÆS OGSÅ: 7 ud af 10 elbil-ejere brokker sig over det samme i Danmark
Især i de hjem, hvor der ikke er noget til at tage fra mod overspænding.
– Hvis du ikke har en overspændingsbeskytter, skal du trække ledningen (mellem bilen og ladeboksen, red.) ud, siger Bäckström.
Anbefalingen er faktisk den samme herhjemme. I hvert fald hos en række ladeoperatører og energiselskaber, der bl.a. sælger strøm til elbiler.
Eksempelvis anbefaler Circle K, at man som elbil-ejer undlader at lade bilen op under et tordenvejr. Det samme gør de fleste bilfabrikker, skriver virksomheden.
Årsagen er, at lynnedslag, der kan tage livet af mindre elektroniske apparater som fjernsyn, ovne og andet, også kan gøre livet surt for en elbil. Faktisk kan et lynnedslag føre til skader på både bilen, hjemmeladeren og huset.
Så det er bedst bare at lade være, også selvom ladeboksen har indbygget beskyttelse mod overbelastning, kortslutning og lynnedslag.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!