En af bilindustriens største konkurser spøger stadig. Denne gang kan BMW have problemer med 400.000 defekte airbags fra det lukkede Takata.
Konkursen hos japanske Takata er mindst lige så stor en skandale som Volkswagens dieselgate. Og begge sager spøger stadig.
Nu må BMW tilbagekalde 400.000 3-Serier – både sedan og stationcars – fordi udløseren i bilernes airbags kan være defekt. BMW tilbagekaldte bilerne første gang helt tilbage i 2016, men problemet er altså stadig ikke løst.
BMW i USA har oplyst, at de flere hundredetusinde biler er udstyret med M-rat som tilvalg, og fra fabrikken kan disse have været udstyret med de fejlbehæftede Takata-airbags.
Det skriver Reuters.
LÆS OGSÅ: Bilmærke forhandler med Kevin Magnussens Formel 1-hold
Airbag-udløseren er officielt kendt under sit varenummer PSDI-5, og over tid kan den smuldre. Sker det, kan airbaggen blive udløst unødvendigt kraftigt i tilfælde af uheld.
Den defekte airbag kan, hvis den er ramt af nedbrydning, sende metalfragmenter rundt i kabinen. Noget, flere bilister allerede er kommet til skade af. Værre endnu, kan det føre til dødsfald. Alene i 2022 blev fem dødsfald i trafikken officielt kædet sammen med den livsfarlige airbag.
BMW siger, at man i første omgang blev klar over problemet, da biler med M-rat begyndte at dukke op på deres værksteder igen. Disse rat kan være købt brugt af BMW-ejere, der ikke har vidst, at PSDI-5-airbaggen blev tilbagekaldt for 8 år siden.
Derfor skal de mange biler, der er bygget mellem februar 2005 og august 2011, nu på værksted igen. Det gælder biler som: 323i, 325i, 325xi, 328i, 328xi, 330i, 330xi, 335i og 335xi.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!