Længe før Ferrari selv tænkte på hyperbiler med 1.000 hestekræfter eller mere, byggede Koenig Special en Testarossa op i midten af 80’erne.
Ferrari Testarossa var et ikon i 80’erne. Og er det stadig i dag. Men den 4,9-liters V12-motor tåler dog langt flere hestekræfter, end fabrikken i Maranello udstyrede den med.
Hos de tyske tunere Koenig Specials udstyrede man i midt-80’erne bilen med hele 1.000 hestekræfter.
Ferrari syntes, 390 hestekræfter var nok. Bare for at sætte tyskernes arbejde lidt i perspektiv. Koenig Specials’ Testarossa siges at være god for en topfart på 356 km/t. De første 0 til 100 km/t var i øvrigt overstået på bare 3,7 sekunder.
Betragteligt hurtigere end noget andet, du kunne komme bag rattet af i 1980’erne. I hvert fald hvis det skulle være udstyret med nummerplader og typegodkendelse.
LÆS OGSÅ: Bildesigner død – brutalt myrdet foran sit hjem
For at håndtere de mange hestekræfter gjorde tyskerne de i forvejen store luftindtag på begge sider af bilen endnu større. Derudover fik Koenig Specials fremstillet specielle støddæmpere og større bremser for at tøjle belastningen fra den enorme effektforøgelse.
I dag står bilen til salg i Californien. Men forhandleren har oprettet en profil på Bring a Trailer, hvor Ferrarien kan nørdes i alle dens detaljer.
På grund af skattetekniske regler er bilen indregistreret i delstaten Montana, men det burde være en formsag at få den ud af USA, hvis der skulle sidde en interesseret dansker med finanserne i orden derude.
Og apropos finanserne er Ferrarien på tidspunktet for denne artikels publicering budt op i 300.000 dollar svarende til 2 millioner kroner. Det bliver den dog næppe solgt for.
Bilen her, hvis fulde navn er Ferrari Testarossa Koenig Specials Competition Evolution II, har kørt 17.000 kilometer fra ny i 1985. Hvor mange søskende, den har, er uvist. Men Koenig Specials byggede mindst én åben udgave af bilen også.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her