Det kommer i den grad bag på Porsche, at bilisterne – og dermed deres kunder – ikke er klar til elbiler. I hvert fald ikke i det omfang, tyskerne havde regnet med.
– Overgangen til elbiler vil tage længere tid, end vi antog for fem år siden.
Sådan siger Porsches administrerende direktør Oliver Blume ifølge det tyske medie ifølge Automobilwoche.
At bilisterne ikke er der, hvor Porsche troede, de ville være, betyder flere ting. Mærket fra Stuttgart dropper målet om, at 80 procent af modelprogrammet senest i 2030 er rene elbiler.
Desuden gør tyskerne det klart, at man alligevel ikke tager livet af den benzindrevne Cayenne. Det var ellers planen. Nu skal benzinbilen i stedet produceres parallelt med den elektriske udgave.
LÆS OGSÅ: Ny Kia går fra 0 til 100 km/t på over 18 sekunder
Porsche kalder det at være ‘fleksible’. Alene sidste år solgte Porsche da også tæt på 100.000 Cayenne-modeller med netop benzinmotor.
Porsche fortsætter dog med planen om at tage livet af den benzindrevne Macan, blandt andet fordi den nuværende model ikke længere lever op til reglerne her i Europa. Bilen er nemlig udviklet længe før en ny EU-regel om cybersikkerhed, der helt generelt skal beskytte biler mod digitale angreb, trådte i kraft.
Resten af Porsches produktionsplaner afhænger nu mere af kundernes efterspørgsel. Måske mere end nogensinde før. “Det afhænger af kundernes efterspørgsel og udviklingen af elektromobilitet i verdens regioner”, skriver det tyske medie.
Porsche er desuden nødt til at skære ned i selve elbilproduktionen allerede nu. Bilen er eller netop præsenteret i en faceliftet udgave. Men massive værditab og mindre ordrebøger får fabrikken til at gå fra tre til bare et holdskift om dagen. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!