Annonce:

E-fuel er fremtiden, siger Ferraris direktør nu

I et nyt interview med Autocar løfter Ferraris administrerende direktør Benedetto Vigna sløret for, hvad mærket mener er fremtiden. Nemlig e-fuel i biler med forbrændingsmotor.

Annonce:

E-fuel – eller syntetisk brændstof – er fremtiden.

I hvert fald hvis man spørger Ferraris administrerende direktør Benedetto Vigna. I et interview med Autocar gjorde Vigna det klart, at der ikke rigtig er nogen vej uden om e-fuel.

– Vi tror ikke på, at tiden for biler med forbrændingsmotor er forbi, og den vil gå gennem udviklingen af ​​e-brændstoffer, siger Benedetto Vigna ifølge Autocar.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

I stedet peger direktøren på, at Ferrari vil lancere fremtidige modeller som uden problemer kan køre på det syntetiske benzin. Dermed lægger italienerne sig på linje med Koenigsegg i Sverige.

LÆS OGSÅ: 2 ud af 3 bilforhandlere nægter at tage elbiler i bytte

På fabrikken i Ängelholm er det ikke mange år siden, at man luftede idéen om en elbil med 2.000 hestekræfter. Men idéen er lagt på is igen. Netop på grund af mulighederne i syntetisk benzin som svenskerne mener at kunne se.


– Det er totalt vanvid, at de store bilproducenter ikke kigger mere på de løsninger. Der er ikke nok vedvarende brændstof til, at alle kan køre på det hele tiden.

– Men kører du det meste af turen på el, skal der ikke meget e85 eller HVO100 til. En plug-in hybrid, der kører på HVO100, når den ikke kører på el, er det allerbedste for klimaet, siger mærkets grundlægger Christian von Koenigsegg til det svenske medie Carup.

Tilbage hos Ferrari i Maranello vil direktør Vigna heller ikke udelukke, at brintbiler kan spille en rolle i fremtidens modelprogram. Men det er noget, Ferrari først ser for sig efter 2030.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det er da heller ikke første gang, at Ferrari-direktøren taler varmt om og for de syntetiske brændstoffer. Allerede sidste år pegede han på, at brændstoffet kunne hjælpe med at nedbringe bilindustriens samlede CO2-udledning.

Det behøver dog ikke være i Ferraris prisklasse, at syntetisk benzin – altså e-fuel – gør sig gældende. Verdens fjerdestørste bilproducent, Stellantis, har sagt, at man allerede har bygget 28 millioner biler som uden problemer kan køre på e-fuel. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her

Responsiv Iframe
Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også