V8-motoren skal ingen steder. I hvert fald ikke lige foreløbig, hvis man spørger Porsche, som stadig satser stort på benzinmotoren efter 2030.
Der er ingen grund til at frygte for V8-motorens overlevelse. Den skal nemlig ingen steder. I hvert fald ikke ifølge Porsche.
Det tyske mærke siger nu, at man vil have en V8-drevet Cayenne også efter 2030. Faktisk skal den nuværende model opdateres, sådan så den kan bygges sideløbende med den elektriske udgave ind i det næste årti.
Det oplyser det tyske mærke i en pressemeddelelse.
Dermed vil Cayenne, når vi rammer 2030, kunne fås med tre drivlinjer. En helt elektrisk, en ren benzindrevet V8-motor og så en hybridvariant.
LÆS OGSÅ: Bilmærke er klar til at trække sig fra Formel 1
Det betyder dog ikke, at Porsche smider målet om, at modelprogrammet består af 80 procent elbiler, helt væk. Men direktør Oliver Blume, som også er den øverste ansvarlige for hele Volkswagen-koncernen, siger, at det afhænger af kunderne.
Med andre ord vil Porsche kun kunne leve op til egen målsætning om næsten at have udryddet forbrændingsmotoren, hvis der er nok kunder i elbiler.
Den første helt elektriske Cayenne er godt nok på vejene allerede. Men det er stadig som en godt camoufleret prototype. Porsche regner ikke med at kunne starte en serieproduktion op før om nogle år. Hvornår de første kunder kan få leveret bilerne, vides derfor heller ikke.
Omvendt er Porsche langt fra det eneste bilmærke, som i disse dage bakker ud af målsætninger, når det kommer til elbiler. Ford er blot ét af de mærker, der har måttet droppe planen om kun at sælge elbiler i Europa senest i 2030. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her