Annonce:

Flere bilmærker i fare – direktøren er klar til lukke dem

Flere bilmærker er i fare for lukning eller frasalg. Stellantis’ topchef Carlos Tavares har meldt ud, at koncernen er klar til at lukke bilmærker, som ikke tjener penge.

Annonce:

Stellantis er ikke en velgørenhedsorganisation. Der skal tjenes penge, og det bringer flere af verdens fjerdestørste bilkoncerns mærker i fare.

Den administrerende direktør, Carlos Tavares, har nemlig meldt ud, at Stellantis er klar til at lukke de mærker, som ikke tjener penge.

Meldingen kom i forbindelse med, at Stellantis fremlagde årsregnskabet for 2023. Her står det klart, at bilkoncernen missede flere af sine indtjeningsmål for året.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det skriver Reuters.

LÆS OGSÅ: Ægtepar chokeret – “Flyvende fisk knuste vores Tesla”

– Vi har ikke råd til mærker, som ikke tjener penge, lød det kortfattet fra Tavares.


Dermed er topchefen vendt på en tallerken. Så sent som i 2021 meddelte han, at alle 14 Stellantis-mærker havde en fremtid i koncernen, og at ingen af dem i øvrigt var til salg.

Det er især Maserati, som analytikere spår, Stellantis gerne vil sælge fra. Mærket kom ud af det første halvår i 2024 med et underskud på 82 millioner euro. Det svarer til lige knap 612 millioner danske kroner.

De samme analytikere mener desuden, at Stellantis overvejer helt at lukke både Citroëns sub-brand DS og Lancia, da disse kun genererer minimale overskud.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Selve koncernen Stellantis kom ud af de første seks måneder i 2024 med et overskud på 5,6 milliarder euro, svarende til lige under 42 milliarder kroner.

Det både er og lyder som mange penge. Men det er faktisk et fald på næsten 50 procent i forhold til samme periode i 2023. Samtidig havde analytikere forventet, at Stellantis præsenterede 7 milliarder euro i overskud for det første halvår af 2024.

Carlos Tavares kalder da også regnskabet for både en skuffelse og en ydmygelse. Ender han med at lukke DS og Lancia, vil han lukke især ét mærke, som Stellantis ellers er ved at grave ud af glemslen.

Responsiv Iframe

Godt nok kommer den første nye Lancia i mange år slet ikke til Danmark, men den er. Nogen Lancia er der dog ikke tale om. Faktisk er bilen bygget på en Peugeot-platform. Læs mere om det her.

Hvad der skal ske med Maserati, er det formentlig kun Stellantis, der har et reelt bud på. Men én mulighed er, at man spørger de tidligere ejere hos Ferrari, om de vil købe.

Ferrari overtog i 1997 halvtreds procent af Maserati fra Fiat (der faktisk ejede Ferrari, red.). Mindre end 10 år senere blev Maserati dog solgt fra igen og lagt sammen med Alfa Romeo. Ferrari brød i øvrigt ud af Fiat-koncernens greb i 2016.

Besøg vores annoncør:

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også