Statsstøtte bringer kun elbilen et stykke ad vejen ind i bilisternes garager, hvor det stadig er benzinbilen, der dominerer. Det viser nye tal.
Der er ikke så meget at diskutere. Det er stadig benzinbilen, der dominerer og topper salgslisterne i Europa.
Imens er salget af elbiler nu gået tilbage i flere af de helt store lande i Europa. I Tyskland er det sket for sjette måned i træk. Senest med 18,1 procent i juni måned. I Holland er salget af elbiler faldet med 15 procent, og i Frankrig 10,3 procent.
Indtil videre har de fleste bilkøbere i Europa valgt rene benzinbiler. Helt konkret har benzinbiler en markedsandel på 35,3 pct., efterfulgt af hybridbilen, som sidder på 29,2 procent af markedet.
Kombineres hybriderne med diesel- og benzinbiler sidder biltyperne på 84,3 procent af hele bilmarkedet i Europa, mens elbilerne tager 12,5 procent. Resten er brint- og gasbiler.
LÆS OGSÅ: Volvo dropper 2030-løfte om “elbiler eller ingenting”
Det viser helt nye tal fra de europæiske bilfabrikkers sammenslutning, Acea. Det er dog ikke fordi bilsalget samlet set er imponerende. Faktisk steg det kun med 4,3 procent på tværs af hele Europa i løbet af juni måned.
Dermed er det generelle billede i Europa noget anderledes end i Danmark. Generelt sætter den billige Dacia Sandero da også Danmarks mest populære bil til vægs. I hvert fald når det kommer til salgstal. Læs mere om det her.
Herhjemme er 45 procent af salget i de første seks måneder af 2024 gået til den rene elbil. Mens der ikke er indregistreret en eneste brintbil. Det skal ses i sammenhæng med, at de sidste brintstationer i Danmark lukkede sidste år.
Flere bilmærker nægter dog at afskrive brint som energikilde i personbiler. Det samme gør sig gældende i motorcyklernes verden. Kawasaki er så langt fremme med udviklingen, at japanerne mener at kunne serieproducere motorcyklen, som forbrænder brint, i begyndelsen af 2030’erne. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her