Det er første gang nogensinde, at nogen ude fra med et kamera er budt velkommen inden for på Teslas fabrik i Berlin, hvor en bil er færdig hvert 45. sekund.
Teslas såkaldte Giga Factory i udkanten af Berlin plejer at være lukket land for journalister og kamerafolk ude fra.
Men for første gang, siden fabrikken åbnede i 2021, har mærket gjort en undtagelse. Det har blandt andet givet folkene bag Fully Charged Show på Youtube et indblik i, hvordan Model Y samles.
Eksemplarer af bilen, der er Danmarks mest populære både nu og hele sidste år, forlader samlebåndet hvert 45. sekund. Bl.a., siger Tesla, fordi det er lykkes dem at eliminere en masse unødvendige trin i processen.
– Vi slettede en masse processer, som egentlig heller ikke er nødvendige for kunden, og det giver os mulighed for for eksempel at bygge en længere malerlinje, siger den ansvarlige for malerværkstedet.
LÆS OGSÅ: Motorstyrelsen i brøler: Bilister skal IKKE betale afgift
For Tesla i Tyskland er det helt centralt, at maler-delen af fabrikken, den såkaldte gigacasting og generel effektivitet det vigtigste på fabrikken.
– Det, du ser her, er den største casting i verden. Normalt består det bagerste af en bil af 70 til 100 dele, fortæller Pieter-Bas Bentinck, der er ansvarlig for støbningen. Altså den såkaldte gigacastning.
Ifølge Tesla-folkene i det tyske har deres arbejdet reduceret slutprisen på biler betragteligt. Alligevel har Tesla i Danmark netop sat prisen op på Model 3. Det skal dog ses i sammenhæng med den straftold, EU netop har ramt Kina med.
De Tesla Model 3, der kører rundt i Danmark, bygges nemlig på mærkets fabrik i Shanghai. Tolden betyder, at Model 3, der er Danmarks næstmest populære bil, er blevet 11.000 kroner dyrere.
Tesla er ikke de eneste, der i tidens løb har lukket et kamera ind på en bilfabrik. Nissan vil også gerne fortælle, hvordan man restaurerer Skyline-modeller efter fabriksforskrifterne. Se mere til det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her