En af Norges absolut største elbilforhandlere, Marcus Bil, kunne trods udskiftninger i ledelsen ikke redde sig selv. Og nu er firmaet konkurs.
En omsætning på mere end en kvart milliard svenske kroner og en udskiftning i ledelsen lige omkring nytår har ikke været nok til at redde Marcus Bil.
Tirsdag i denne uge gik en af Norges største elbilforhandlere konkurs med en gæld på 8 millioner norske kroner. Desuden skyldes der 20 millioner kroner i billån på leasingbiler.
Før tirsdagens konkurs for moderselskabet havde flere datterselskaber i forskellige norske byer allerede drejet nøglen om.
Det skriver norske E24.
LÆS OGSÅ: Formel 1-chef truede Kevin Magnussens rival
– Det har der været nogle lysende advarselslamper i lang tid. Bestyrelsen opdagede problemerne omkring nytår, og ledelsen blev udskiftet i et forsøg på at få overblik og potentielt redde virksomheden, siger Bjørn Amundsen, administrerende direktør i Marcus Bil.
Noget af det, som Marcus Bil har knækket halsen på, er ifølge virksomhedsledelsen selv Tesla. Helt konkret har det ikke været nemt for nordmændene at håndtere de ofte vilde prisnedsættelser, bilmærket gentagne gange har lokket med de sidste par år.
I sidste ende mener den administrerende direktør dog, at det var en af de banker, Marcus Bil havde lån hos, der mistede tålmodigheden.
– De var ikke så nemme at have med at gøre, lyder det i en kommentar om at leve på bankens nåde til mediet Dagens Industri.
Konkursen hos Marcus Bil er blot den seneste af en lang række konkurser i bilindustrien. Her kæmper selv de rigtig store firmaer for at overleve. Fælgproducenten BBS er på vej mod den 5. konkurs i historien. Og tyske Recaro er meget tæt på en konkursbegæring. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om motorsportens verden lige her!