Den nuværende Volkswagen Golf 8 kan blive den længst overlevende Golf i mærkets modelhistorie på grund af nye overvejelser i Wolfsburg.
Golf 8 kan blive en bil, der er på vejene i hele 16 år. Den har allerede været her i 5 år. Men ledelsen i Wolfsburg er altså klar på mere.
Helt konkret overvejer cheferne at lade den nuværende Volkswagen Golf køre videre i modelprogrammet i yderligere 11 år. Det også selvom en elektrisk Golf efter alt at dømme er planlagt til en lancering lige omkring 2030.
Men i et interview til den hollandske udgave af Top Gear fortæller Kai Grünitz, der er chef for Volkswagens tekniske afdeling, at man overvejer at lade Golf 8 køre videre end til i hvert fald 2035.
Det er sjovt nok samme år, som EU har tænkt sig at forbyde alle nye biler med forbrændingsmotorer, som ikke kan køre på syntetisk brændstof.
LÆS OGSÅ: Magnussens chance? Fyret chef afslører nyt Formel 1-hold
Til den tid vil Volkswagen Golf 8 være en rigtig gammel bil. For bilen står ikke på sin egen platform. Der er derimod tale om en videreudviklet Golf 7 på MQB-platformen, en teknik der blev lanceret helt tilbage i 2012.
Det er dog ikke noget nyt, at Volkswagen forlænger livet for gamle platforme. Især ikke når det kommer til Golfen.
Golf Mk. 5, der blev lanceret i 2003, lagde platform til afløseren Golf 6. En bil der først udgik af produktion ni år senere. Næsten da. For Golf 6 var i produktion helt frem til 2016.
Der er dog intet som slår Volkswagen Type 1 i bilmærkets historie. Med lidt mellemrum var bilen i produktion fra 1938 til 2003, hvor den sidste bil forlod samlebåndet i Mexico.
Tilbage i Wolfsburg betragter Grünitz MQB-platformen, som Golf 8 bygges på, som ‘perfektion’. Også selvom tyskerne indrømmer, at de havde store problemer med især bilens software, da den kom på markedet.
I hvert fald ser Kai Grünitz ikke nogen grund til at udvikle en helt ny benzin/diesel-drevet platform til endnu en Golf. Grünitz påpeger samtidig, at Golf godt kan blive pensioneret før 2035. Det handler dog ikke nødvendigvis om emissionskrav.
I stedet kan det vise sig, at EU’s regler om bl.a. cybersikkerhed i nye biler kan blive bilens endeligt. Kravene har allerede fået Porsche til at droppe flere modeller. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!