Det har taget Teslas ansatte fire år, og en trussel om at Elon Musk vil skrotte hele projektet, at blive færdig med det såkaldte 4680-celle-batteri.
Tesla skulle egentlig have lanceret et batteri med 4680 celler for fire år siden. Men siden er der ikke rigtig sket andet, end at Cybertruck er blevet udstyret med en delvis udgave af den lovede batteripakke.
Men nu, siger Tesla, er der sket noget. Udviklingen kommer efter, at bilmærkets direktør, Elon Musk, truede med at skrotte hele projektet, hvis der ikke skete fremskridt inden nytår.
Før ultimatummet fra chefen havde de Tesla-ansatte svært ved at finde andre løsninger end at fremstille selve batteriets elektroder på en måde som efterfølgende kræver tørring i meget store ovne og derfor er meget omkostningstungt.
Men nu er det lykkedes Tesla at fremstille mærkets helt egen og ikke mindst tørre elektrode. Og Tesla skal endda være så langt fremme med det forberedende arbejde, at man vil kunne sætte 4680-celle-batteriet i produktion inden årets udgang.
LÆS OGSÅ: Volkswagen overvejer bygge Golf 8 indtil 2035
Det skriver Autoevolution på baggrund af et LinkedIn-opslag fra Cole Otto, der er produktionsingeniør i Teslas batteriafdeling.
Det er Tesla dog ikke ene om. Både konkurrenterne LG og Panasonic har meddelt, at de på samme tid vil være klar med egentlig serieproduktion af lignende batterier.
Omvendt er det godt nyt for forbrugerne alias bilisterne, der på den måde måske kan se frem til billigere elbiler. Her er nøgleordet dog måske.
For selvom batteripakker til elbiler aldrig har været billigere, end de er i øjeblikket, smitter det ikke af på elbilernes prisskilt. Hos mærket Mercedes forventer man da heller ikke, at elbilen kan konkurrere med hverken diesel- eller benzinbilen endnu. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!