Toyota gør det svært – hvis ikke umuligt – for andre at lave brintbiler, mener folkene bag et nyt søgsmål, der beskylder mærket for monopol på brintbilen.
Toyota tager monopol på brintbilen.
Det mener folkene bag et nyt søgsmål, som er indgivet for det amerikanske retssystem, i hvert fald.
Helt konkret er en række borgere i delstaten Californien så sure over, at Toyota sætter en række standarder for brintstationer, der gør det umuligt at holde flere offentligt tilgængelige brintstationer i delstaten åbne.
Det skriver Carscoops.
LÆS OGSÅ: Disse biler går mest i stykker – “Alt er galt med dem”
Brintstationerne lever i øvrigt op til alle andre standarder, krav, love og regler som delstaten Californien har. Men altså ikke Toyotas.
Og det er monopol-lignende forhold, der gør det svært for bl.a. ejere af brintbilen Toyota Mirai at finde steder at tanke deres biler. Altså i Californien.
Toyota har, siger sagsøgerne, brugt bilmærkets indflydelse på at få fjernet brintstationen fra webstedet Hydrogen Fuel Cell Partnership. Noget der skulle være drevet af offentlige midler. Men som ifølge søgsmålet i virkeligheden er drevet af Toyota.
Det er ikke første gang, at det japanske bilmærke får vrede bilister på nakken. Faktisk er det ikke engang første gang, at Mirai-ejere slæber Toyota i retten. Læs mere om det her.
Herhjemme er brintbilen så godt som død. Den er i hvert fald umulig at holde kørende. Sidste år lukkede de tilbageværende brintstationer helt ned. Noget som bl.a. efterlod godt 100 taxaer og 19 privatbiler uden mulighed for at tanke op. Læs mere om det her.
Det seneste tal fra bilimportørernes interesseorganisation viser da også, at der år til dato (altså i løbet af 2024, red.) ikke er solgt en eneste ny brintbil i Danmark. Udvalget er i øvrigt stærkt begrænset. Faktisk er det kun Toyota, der stadig holder fast i brintbilen på dansk jord.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!